Regionální letiště: zmařené finance i naděje Přerovanů

Projekt letiště se smíšeným provozem na bochořské základně, odkud každý den vzlétaly dopravní vrtulníky, začal nadějně. Příslibem půlmiliardové evropské dotace, která se dlouhou dobu tvářila jako realistický cíl. Záměr ale skončil fiaskem a mnohamilionovou finanční ztrátou. Na neúspěch doplatily nejen Olomoucký a Zlínský kraj, ale i město Přerov.

Podporovat ve spolupráci s oběma kraji projekt letiště Střední Morava se smíšeným provozem bylo jedním z bodů programového prohlášení městské rady na období 2010 – 2014. Koaliční politici se po volbách dušovali, že budou usilovat o získání investora pro vybudování terminálu kombinované přepravy. Nic z toho se ale nestalo.

Bez dotace a vojáků to nepůjde

Zásadní zlom nastal na podzim roku 2011, kdy z ministerstva obrany unikly první informace o možném zrušení vrtulníkové základny a přesunu vojáků z Přerova do Náměště nad Oslavou.

Další ránou pod pás bylo počátkem roku 2012 rozhodnutí Evropské komise projekt Regionálního letiště Přerov finančně nepodpořit a investovat prostředky raději do oprav silnic a výstavby cyklostezek.

Akcionáři společnosti, tedy Olomoucký, Zlínský kraj a město Přerov, chtěli přesto ještě v červnu téhož roku investovat zhruba 25 milionů korun do přebudování jednoho z hangárů na terminál pro odbavování letů. Záměr přitom už dříve spolykal desítky milionů.

Umíráček vrtulníkům definitivně zazvonil v prosinci před dvěma lety, kdy odstupující ministr obrany Alexandr Vondra (ODS) oznámil odchod vojáků z Přerova a zrušení letecké základny. Armáda vyklidila prostor loni na podzim a celý areál převzaly od ledna 2014 Letecké a opravárenské závody Malešice (LOM).

Co způsobilo krach?

A jak dnes hodnotí projekt Regionálního letiště politici? „Závěr je jednoduchý – od prvopočátku to byla hloupost, nekritičnost a nesmyl. Město se toho vůbec nemělo účastnit," míní třeba lídr opoziční strany Společně pro Přerov Vladimír Puchalský.

„S ohledem na ekonomickou situaci letišť ve Střední Evropě museli přece od prvopočátku vědět, že to přerovské není životaschopné. O tom, že armáda přestane podporovat letiště, nás informoval náměstek ministerstva obrany Jiří Šedivý už před několika lety," dodal.

„Základ neúspěchu byl v nezískání evropských peněz, které by letišti vdechly život. V tu chvíli byla společnost o polovinu slabší, a když skončila vrtulníková základna, a převedla se licence na LOM, apelovali jsme na to, aby došlo k likvidaci," řekl náměstek přerovského primátora Michal Zácha (ODS).

Že drží Přerov v ruce Černého Petra si uvědomil i Olomoucký kraj – ale až po krajských volbách a příchodu nového vedení.

„V této podobě, kdy už společnost ani nevlastní licenci na provozování letů, a ta byla převedena na LOM, přestala mít pro akcionáře význam a přidanou hodnotu," konstatoval třeba olomoucký hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD). Akcionáři proto podle něj rozhodli o postupném ukončení činnosti.

Přerovští radní informovali o záměru na likvidaci společnosti minulý týden. „Akcionáři se na valné hromadě v polovině června dohodli, že společnost Regionální letiště Přerov půjde do likvidace. Mělo by se tak stát na podzim letošního roku," potvrdil přerovský primátor Jiří Lajtoch (ČSSD).

„Původně jsem navrhoval, aby šla společnost jen do útlumu s tím, že počkáme na ekonomické oživení. Zástupci Olomouckého a Zlínského kraje byli ale proti," uzavřel.