Upoutat pozornost prvňáčků během on-line výuky stálo učitele hodně sil - a na sociálních sítích už na toto téma kolují vtipy. „Ne, že by se dětem do učení nechtělo, ale potřebují se uprostřed vysvětlování nového učiva pochlubit třeba křečkem, nebo zničehonic odběhnou pryč a zalehnou zpátky do peřin,“ líčí jedna z přerovských kantorek.

Úkolem pedagogů bylo vymyslet takový systém výuky, který by žáky zaujal.

„Učitelky si většinou děti rozdělily do skupinek, ale věnovaly se jim i individuálně. Někteří rodiče byli skvělí, ale někde se bohužel nepracovalo, takže rozdíly mezi dětmi byly obrovské,“ shrnula zástupkyně ředitelky Základní školy Trávník v Přerově Marcela Mrázková.

Na škole jsou tři první a tři druhé třídy, z nichž každá má zhruba pětadvacet žáků. Do lavic se tedy vrátilo asi sto padesát dětí.

„Kontakt s dítětem je například při vyvozování písmenek nebo práci s učebnicí důležitý. Kromě prvňáků a druháků se vrátilo do školy také deset dětí z vyšších ročníků, kterým při výuce pomáhají asistenti,“ doplnila.

Na škole platí přísná hygienická opatření, děti se učí v rouškách a ve školní jídelně sedí u stolu vždy po jednom. „Často v hodinách větráme a chodíme i na vycházky,“ popsala Marcela Mrázková.

Učitelé v respirátorech 

Do lavic se vrátily ve středu také děti prvních a druhých tříd přerovské ZŠ U Tenisu.

„Žáci mají oddělené družiny ve zvláštních místnostech a bylo nutné upravit i pracovní dobu vychovatelům, protože se nesmějí měnit kolektivy,“ vylíčil ředitel školy Michal Pospíšil.

Měsíční pauza podle něj ale neznamená výrazný výpadek.

„Horší to bylo na jaře, kdy byla účast ve škole dobrovolná. Rodiče si už na distanční výuku zvykli a kolegové se posunuli v tom, jak ji organizují. Někteří si rozdělili výuku na ranní a odpolední, pořádají i videokonference. Samozřejmě, že u dětí, kde je potřeba trénovat písmo, není tento způsob výuky ideální, protože s nimi musí pracovat rodič,“ zhodnotil.

Učitelé si podle něj návrat dětí do škol pochvalují, protože práce ve třídách je více efektivní a stojí je méně sil.

Na vedení škol je teď zajistit, aby bylo vyučování bezpečné jak pro kantory, tak i pro žáky.

„Dostali jsme z ministerstva zdravotnictví respirátory, aby byli učitelé chráněni, a i děti mají roušky, takže ta ochrana je dvojí. Nosíme roušky i ve sborovnách a kabinetech. O nákupu testů jsme ale zatím neuvažovali - už tak máme dost napjatý rozpočet,“ uzavřel ředitel.