V Přerově byly zrušeny dvě pobočky pošty ze čtyř - v Předmostí a ulici Trávník. Zejména starší lidé se ale netají obavami z toho, že ty, co zůstanou otevřené, nebudou stíhat. „Bez komentáře, nejhorší to budou mít senioři z Předmostí a okolních místních částí,“ komentovala rozhodnutí třeba Jaroslava Zábranská z Přerova.
Někteří lidé ale z návalu na poště strach nemají. „Já už všechno řeším jen přes datovou schránku a na poštu vůbec nechodím. Situace se mě tedy nedotkne,“ dodává jiná z místních Renata Klimková.
A jak se na změnu připravuje Česká pošta? V pátek mají klienti dvou poboček v Přerově, které se ruší, poslední možnost je navštívit. Pouze však mezi osmou a devátou hodinou ráno. Od pondělí už budou obě pobočky trvale uzavřené. „Na nástupnických poštách jsme na situaci připraveni, od pondělí tam bude provoz posílen o několik pracovníků,“ ujistila Renata Pírko, vedoucí oddělení České pošty v provozu Přerov 2.
Pošta v souvislosti s redukcí své pobočkové sítě připravila pro zákazníky informační kampaň. Díky ní lidé zjistí informace o nástupnických poštách za zrušené pobočky a tipy, jak zefektivnit využívání poštovních služeb. Hlavní komunikační platformou je informační web ceskaposta.cz/zmeny, kde zákazníci najdou všechny aktuální informace. „Seznamy rušených i doporučených pošt v okolí, důležité termíny, adresy i otevírací dobu. A také odpovědi na nejčastější otázky,“ podotkla.
Na pobočkách, které se od 1. července uzavírají, jsou k dispozici informační materiály. Lidé tedy zjistí, kde najdou nástupnickou poštu, a do jakého data budou na stávající pobočce fungovat jednotlivé služby, jako je třeba ukládání balíků nebo dopisů.
„S každým seniorem, který si přišel v červnu vyzvednout důchod, jsme se osobně domluvili, jakým způsobem si bude v následujících měsících důchod přebírat, a jaké má možnosti změny ve výplatě peněz,“ poznamenala Renata Pírko.
Zejména senioři se obávají toho, že budou dvě zbylé pošty příliš vytížené a stráví ve frontě desítky minut. Tomu chce pošta předejít. Pokud chtějí klienti na poště strávit co nejméně času, mohou se na pobočku předem objednat na konkrétní den i čas.
Na webu postaonline.cz/rezervace nebo také v mobilní aplikaci Pošta Online si vyberou termín, který jim vyhovuje. „My pak rezervaci potvrdíme SMS zprávou a e-mailem, kde klienti najdou rezervační kód. Ten při příchodu na poštu jen zadají do vyvolávacího systému a obratem jdou na řadu. Další informace lidé najdou na ceskaposta.cz/rezervace,“ podotkla.
Hendikepovaní budou obslouženi
Přerované bezprostředně po oznámení záměru kritizovali fakt, že se ruší pobočka v Předmostí s bezbariérovým přístupem, a naproti tomu na pobočce v centru města chybí. Změní se to?
„Přerovská jednička v Husově ulici je zcela bezbariérová, tam tedy problém není. U druhé pobočky, která zůstává, máme nyní plošinu zajišťující bezbariérový přístup porouchanou. Je ale naplánováno vybudování zcela nové plošiny. I nyní jsme připraveni hendikepované klienty obsloužit. Stačí, když zazvoní na zvonek a my jim přijdeme pomoci,“ řekla vedoucí.
Vedení města neuspělo
Přerovští radní se bezprostředně po oznámení, že dojde ke zrušení poboček pošty, snažili situaci zvrátit a bojovali alespoň za zachování pošty v Předmostí. Tu využívají nejen obyvatelé této největší místní části Přerova, ale i lidé z Penčic, Čekyně, Lýsek nebo Vinar.
„Jednání s poštou o zachování pobočky v Předmostí byla bohužel neúspěšná. Vystoupil jsem veřejně i v Poslanecké sněmovně a žádal ministra vnitra Víta Rakušana, ať to přehodnotí a tato pobočka zůstane pro obyvatele místních částí zachována. Nic se však nezměnilo,“ konstatoval primátor města Petr Vrána (ANO).
„Zástupci České pošty nás ujistili, že po uzavření dvou poboček se s přílivem občanů, kteří přijdou na pobočky na náměstí a u nádraží, vyrovnají. Apeloval jsem alespoň na to, aby byla pobočka v Kratochvílově ulici bezbariérová. Pokud budou služby nedostatečné a pošty přeplněné, budu opět kontaktovat zástupce České pošty a Českého telekomunikačního úřadu,“ uzavřel primátor.