K čemu vlastně tyto kamery slouží? Mají v případě havárie prokázat, zda došlo k pochybení na straně řidiče, nebo vinou selhání zabezpečovacího zařízení železničního přejezdu. Zatím se ale ukazuje, že chybují spíš netrpěliví šoféři.

„Nevedeme žádnou statistiku, kolik řidičů na přejezdech porušuje pravidla silničního provozu, ale ze záznamu vyplývá, že hazardní chování z jejich strany není nijak výjimečné,“ řekl vedoucí provozního odboru Jiří Cigánek ze Správy železniční dopravní cesty v Olomouci.

Podle jeho slov řidiči hazardují se svým životem hlavně tím, že nepočkají, až zhasnout výstražná světelná zařízení a předčasně najíždějí na koleje. Takového jednání se dopustil například začátkem dubna šofér kamionu, kterého na přejezdu v Rokytnici zachytila kamera.

Přitom podle pravidel silničního provozu řidič nesmí vjet na přejezd, dokud svítí přerušované červené světlo. Tento signál svítí po celou dobu, kdy se závora zvedá nebo klesá. „Když se pak stane nějaká událost, řidiči tvrdí, že chyba nebyla na jejich straně. A právě k šetření sporných případů mají přispět tyto kamery. Záznamy z kamerového systému je možné archivovat podle potřeby,“ vysvětlil Cigánek.

Jak dále dodal, na železničních přejezdech, které monitorují kamery, sice dochází k porušování pravidel ze strany řidičů, ale k žádné havárii zde od podzimu loňského roku zatím nedošlo.

„Mimořádná událost na uvedených přejezdech od doby instalace kamerového systému nebyla zatím zaznamenána,“ dodal Cigánek. Na pořízení kamerového systému přispěl v loňském roce kraj. Tato investice si vyžádala částku ve výši okolo 200 tisíc korun.