Musela být proto co nejrychleji převezena do specializovaného zdravotnického centra IKEM v Praze, kde byla zařazena do transplantačního programu.

K tomuto transportu byli zavoláni zlínští zdravotníci, protože už mají s podobnými převozy zkušenosti. Využili k tomu armádní vrtulník ze základny Bochoř.

„Samotný transport rodičky v tak těžkém stavu mohl být uskutečněný pouze s přístrojem, který udržuje srdce v činnosti a zajišťuje krevní cirkulaci v těle. Celé toto speciální zařízení však váží asi čtyřicet kilogramů a je tak rozměrné, že se i s pacientem nevejde do běžného vrtulníku zdravotnické služby,“ přiblížil mluvčí hasičů Ivo Mitáček.

Operační důstojník hasičů celou akci koordinoval v rámci spolupráce složek Integrovaného záchranného systému.

„Postarali jsme se o povolání armádního vrtulníku z Bochoře, komunikovali jsme se zdravotnickou záchrannou službou ve Zlíně. V neposlední řadě jsme vyslali na pomoc také hasiče. Ti zajistili přistání vrtulníku ve zlínské nemocnici, osvětlení místa a naložení potřebného zdravotnického materiálu a personálu,“ vysvětlil mluvčí.

Zlínské zdravotníky doporučili odborníci z IKEMu, protože už v minulosti provedli několik takových náročných převozů. Doposud se však všechny uskutečnily po silnici, vrtulníkem ho absolvovali jako první na Moravě.

Cesta už od počátku nebyla vůbec lehká. „Letěli jsme v noci, navíc dost silně foukal vítr, sněžilo a tvořila se námraza. Nevěděli jsme, jestli otřesy neuškodí přístrojům. Byla to tedy i pro nás docela zkouška,“ popisoval záchranář Tomáš Novotný.

Dodal, že podle posledních informací je narozené děťátko v Ostravě v pořádku, stejně jako jeho maminka v Praze. Odborníci a piloti se shodli, že podobná záchranná akce by pravděpodobně nemohla proběhnout tak úspěšně a rychle s armádním vrtulníkem Mi 171, který má nahradit Sokoly.

„Nemá vhodné rozměry pro přistání u nemocnic nebo pro ztížené podmínky nočního letu,“ konstatoval Mitáček.

Pilot: „Byl to náročný let“

Převoz mladé pacientky zajišťoval SAR team vrtulníkové základny v Bochoři u Přerova. Posádku vrtulníku W3A Sokol, který byl k transportu určen, tvořili pilot Vladimír Adamov, navigátor Michal Kocourek, palubní technik Josef Pospíchal a záchranář David Mazák.

Jejich úkolem bylo přepravit ženu co nejrychleji z Ostravy do Prahy. Transport však záchranářům znepříjemňoval silný vítr a námraza. Pro pilota byl tak let velkou zkouškou, kterou však ustál na výbornou.

„Ke vzletu nás kolem páté vyzvalo RCC, což je koordinační středisko pro službu SAR v Praze,“ uvedl kapitán vrtulníku SAR z bochořské základny Vladimír Adamov, který byl pilotem vrtulníku určeného k záchranné akci.

Nejdříve záchranáři letěli do Baťovy nemocnice ve Zlíně. „Tam už byli připraveni hasiči a lékaři, kteří mají s převozem podobně těžkých případů zkušenosti. Naložili jsme lékaře i zdravotnický materiál a letěli jsme do Fakultní nemocnice Ostrava -Poruba,“ upřesnil zkušený pilot Adamov.

V ostravské nemocnici lékaři naložili pacientku v umělém spánku a napojenou na přístroj do vrtulníku, který pak vzlétl do Prahy.

„Let probíhal za ztížených podmínek, což nám vzalo dost paliva. Foukal silný protivítr a tvořila se námraza. Měli jsme obavy z přistání, ale nakonec jsme asi za hodinu a tři čtvrtě bez komplikací přistáli,“ upřesnil třiačtyřicetiletý Vladimír Adamov.

Předáním pacientky do rukou lékařů specializovaného pražského pracoviště však záchranná akce pro osádku vrtulníku neskončila. Posádka měla před sebou ještě jeden úkol, a to odvézt umělé srdce, na nějž byla pacientka po celou dobu převozu napojena, zpátky do Ostravy, kde na ně čekal už další pacient.

PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY Z PŘEROVSKA

Moje PřerovskoSportKulturaPodnikáníČerná kronika