Vláda má rozhodnout o tom, zda zvítězí varianta strategické průmyslové zóny bez letiště nebo s ním, v nejbližších týdnech.

Z bývalé letecké základny v Bochoři odešli poslední vojáci koncem roku 2013.

„Letiště poté přešlo do majetku státního podniku LOM Praha. Armáda ho ale nadále využívá pro svůj výcvik," uvedl Vladimír Lukovský z tiskového oddělení ministerstva obrany.

K zachování bochořského letiště vyzval tento týden sněmovní výbor pro obranu.

Podle náčelníka generálního štábu Josefa Bečváře má armáda o bochořské letiště i nadále zájem.

„Pro zachování letiště hovoří i strategické zájmy ve východní části Česka. Využíváno by mohlo být i pro spojenecké závazky. Pokud by bylo zrušeno, muselo by být nahrazeno. Z ekonomických důvodů to ale není možné," uvedl pro ČTK.

Nulová varianta přerovskému letišti nehrozí. Babiš je prý nakloněn zóně

Hospodářská komora: Nerušit

Náměstek ministra obrany Jakub Landovský na jednání sněmovního výboru poznamenal, že by mohlo letiště v Bochoři sloužit i jako shromaždiště lidí v případě rozšíření migrace.

Proti zrušení bochořského letiště se v připomínkovém řízení k materiálu ministerstva průmyslu a obchodu vyjádřili rovněž zástupci Hospodářské komory.

„Vzhledem k dlouhodobým strategickým plánům na logistické centrum u Přerova včetně jeho budoucího napojení na vodní koridor Dunaj-Odra-Labe prosazuje Hospodářská komora variantu se zachováním letiště a odmítá tu, která navrhuje jeho zrušení," uvádí se v jejím stanovisku.

Letiště podle zástupců Hospodářské komory patří nosností ranveje k nejvhodnějším pro letecké cargo.

Realizace nové podobné kapacity je prý v podmínkách České republiky nepravděpodobná, a lze ji proto považovat za nenahraditelnou.

Jen ucelená plocha může lákat

Pro strategickou průmyslovou zónu bez zachování letiště se naopak dlouhodobě vyslovuje město Přerov i Olomoucký kraj.

Důvodem je především to, že jen ucelená plocha o rozloze čtyři sta hektarů může přilákat velké zahraniční investice. A bez nich se nikdy nepodaří výrazně pomoci regionu s vysokou nezaměstnaností.

Podle mluvčího ministerstva průmyslu a obchodu Františka Kotrby jsou ve hře stále dvě varianty.

„Tou první je budování strategické průmyslové zóny se zachováním letiště, druhou bez něj. Vláda by měla rozhodnout o jedné variantě, a ta bude dále podrobněji zpracována včetně předpokládaného rozpočtu. Časově by se mohl materiál dostat na jednání vlády už v příštích týdnech," upřesnil.

Zóna bez letiště za jednu miliardu

O využití strategické průmyslové zóny v Bochoři mají v současné době zájem tři investoři.

„Ve hře jsou tři potencionální investoři a všichni z nich požadují letiště, protože jsou z leteckého průmyslu," zmínil v této souvislosti přerovský primátor Vladimír Puchalský (SpP).

Předpokládané náklady na vybudování strategické průmyslové zóny bez letiště činí 924 milionů korun, s letištěm pak 772 milionů.