Naprostá většina vlaků v České republice však musí jezdit rychlostí o dvacet kilometrů v hodině nižší, přestože je vezou dostatečně silné stroje v čele. Na vině jsou staré vozy, zejména restaurační, pro které by vyšší rychlost byla nebezpečná.

Redaktor Deníku provedl pomocí GPS několik měření rychlosti vlaku, v jehož čele byla řazena lokomotiva pro rychlost 160 kilometrů za hodinu.

Přístroj však například na trati mezi Přerovem a Olomoucí, kde je po rekonstrukci tato nejvyšší rychlost povolena, nikdy neukázal více než 142.

Situace se opakovala i na dalších úsecích železničního koridoru mezi Prahou a Ostravou.

Dráhy přiznaly, že vzhledem ke starému vozovému parku je současný jízdní řád koncipován tak, že rychlost okolo sto čtyřicítky stačí na to, aby vlaky nenabíraly zpoždění.

„Pro příští rok by již měly být některé vozy zrekonstruovány a rychlost se tak může zvýšit na 160 u vlaků vyšší kvality a expresů,“ uvedla regionální mluvčí ČD Kateřina Šubová.

Nabízí se tak otázka, zda nové moderní lokomotivy, které železničáři v těchto dnech testují na vybraných spojích, jsou v Česku vůbec potřeba. Jsou schopny jet až dvousetkilometrovou rychlostí, která ale na našem území není nikde povolena.

„V některých zemích v našem sousedství je požadována rychlost lokomotiv 200 kilometrů v hodině. Na mezinárodní vlaky do Německa či Rakouska proto posíláme lokomotivy i vozy, které mohou touto rychlostí jet,“ doplnila Šubová.

A co dráhy dělají pro to, aby s platností nového jízdního řádu letos v prosinci opravdu mohly zvýšit cestovní rychlost mezi Prahou a Ostravou?

„Některé vozy pro vlaky vyšší kvality již byly modernizovány, další se právě modernizují tak, aby mohly rychlosti 160 kilometrá v hodině dosáhnout. I jednadvacet restauračních vozů bude moci zvýšit svou cestovní rychlost.