Za půl hodiny z Přerova do Brna. Takto rychlé cestování vlakem má zajistit přestavba trati do Brna.

Čtyři z pěti úseků plánované stavby nedávno dostaly zelenou od úředníků posuzujících vliv na životní prostředí.

Stavba může začít za tři roky, hotovo by bylo v roce 2025.

Vlaky mají na trase mezi Přerovem a Brnem jezdit rychlostí dvě stě kilometrů za hodinu.

Navíc budou mít k dispozici dvě koleje, místo současné jedné.

Správa železniční dopravní cesty chce letos zažádat i o schválení přípravných dokumentací na stavby.

„Pokud budou přípravy bez komplikací, začneme stavět v roce 2021. V současné fázi ale nelze říct, která část bude hotová jako první,“ upozornila mluvčí správy Kateřina Šubová.

Vizualizace celé rychlostní trati Brno - Přerov - Bohumín

| Video: Youtube

Bez přejezdů s novými tunely

Dělníci postaví také šest nových tunelů v celkové délce necelých čtyř kilometrů.

„Některé části trati budou posunuté. Zruší se všechny silniční přejezdy a místo nich vzniknou nadjezdy nebo podjezdy,“ přiblížil generální ředitel společnosti Moravia Consult Olomouc Václav Kratochvíl.

Firma zpracovává dokumentace ke dvěma stavbám mezi Nezamyslicemi na Prostějovsku a Přerovem.

Podle cestujících je zrychlení vlakové dopravy potřebné.

Například student David Růžička začal před rokem kvůli rychlosti vlakových spojů jezdit z Brna do Přerova autobusy. „Kdyby cesta vlakem trvala půl hodiny, určitě bych jezdil raději jím,“ uvedl.

Modernější zastávky

Přestavba usnadní cestování také handicapovaným lidem.

„Na trati zmodernizujeme všechny železniční stanice a zastávky. Ve stanicích vybudujeme ostrovní nástupiště, na které se dostanou i lidé s omezenou schopností pohybu a orientace,“ přiblížila Šubová.

Díky zrychlení přepraví vlaky větší množství cestujících. Místo nynějších sedmi až více než sedmnáct tisíc lidí denně.

Čtyři z pěti úseků mají stát necelých třicet miliard korun.

„Projektanti se snaží modernizaci naplánovat tak, aby byla železniční doprava při stavbě omezená minimálně,“ přislíbil Kratochvíl.

ČD: Vlaky máme připravené

Nyní jezdí vlaky mezi Brnem a Přerovem rychlostí maximálně sto kilometrů za hodinu.

České dráhy jsou na zvýšení rychlosti na dvojnásobek připravené.

„V současnosti máme třicet lokomotiv a přes dvě stě osobních vagonů pro rychlost dvě stě kilometrů za hodinu,“ informoval mluvčí drah Petr Šťáhlavský.