Za půl hodiny z Přerova do Brna. Takto rychlé cestování vlakem má zajistit přestavba trati do Brna.
Čtyři z pěti úseků plánované stavby nedávno dostaly zelenou od úředníků posuzujících vliv na životní prostředí.
Stavba může začít za tři roky, hotovo by bylo v roce 2025.
Vlaky mají na trase mezi Přerovem a Brnem jezdit rychlostí dvě stě kilometrů za hodinu.
Navíc budou mít k dispozici dvě koleje, místo současné jedné.
Správa železniční dopravní cesty chce letos zažádat i o schválení přípravných dokumentací na stavby.
„Pokud budou přípravy bez komplikací, začneme stavět v roce 2021. V současné fázi ale nelze říct, která část bude hotová jako první,“ upozornila mluvčí správy Kateřina Šubová.
Vizualizace celé rychlostní trati Brno - Přerov - Bohumín
Bez přejezdů s novými tunely
Dělníci postaví také šest nových tunelů v celkové délce necelých čtyř kilometrů.
„Některé části trati budou posunuté. Zruší se všechny silniční přejezdy a místo nich vzniknou nadjezdy nebo podjezdy,“ přiblížil generální ředitel společnosti Moravia Consult Olomouc Václav Kratochvíl.
Firma zpracovává dokumentace ke dvěma stavbám mezi Nezamyslicemi na Prostějovsku a Přerovem.
Podle cestujících je zrychlení vlakové dopravy potřebné.
Například student David Růžička začal před rokem kvůli rychlosti vlakových spojů jezdit z Brna do Přerova autobusy. „Kdyby cesta vlakem trvala půl hodiny, určitě bych jezdil raději jím,“ uvedl.
Modernější zastávky
Přestavba usnadní cestování také handicapovaným lidem.
„Na trati zmodernizujeme všechny železniční stanice a zastávky. Ve stanicích vybudujeme ostrovní nástupiště, na které se dostanou i lidé s omezenou schopností pohybu a orientace,“ přiblížila Šubová.
Díky zrychlení přepraví vlaky větší množství cestujících. Místo nynějších sedmi až více než sedmnáct tisíc lidí denně.
Čtyři z pěti úseků mají stát necelých třicet miliard korun.
„Projektanti se snaží modernizaci naplánovat tak, aby byla železniční doprava při stavbě omezená minimálně,“ přislíbil Kratochvíl.
ČD: Vlaky máme připravené
Nyní jezdí vlaky mezi Brnem a Přerovem rychlostí maximálně sto kilometrů za hodinu.
České dráhy jsou na zvýšení rychlosti na dvojnásobek připravené.
„V současnosti máme třicet lokomotiv a přes dvě stě osobních vagonů pro rychlost dvě stě kilometrů za hodinu,“ informoval mluvčí drah Petr Šťáhlavský.