Historik František Hýbl chce výstavou uzavřít jednu kapitolu svého života, během níž se snažil zjistit co nejvíce detailů o tomto hrůzném masakru.

Stála ho spoustu sil - zhubl patnáct kilo a po přečtení výpovědí očitých svědků, kteří líčili hrůzy oné noci, podle svých slov několik nocí nespal.

„Práce na tématu mě úplně pohltila a od lékaře už to mám zakázané s tím, že se mám raději věnovat Komenskému. Chtěl bych, aby byla kompletní dokumentace k této tragické události, kterou se mi podařilo shromáždit, zapůjčována do různých institucí, a aby historie neusnula v archivech,“ vyjádřil své přání František Hýbl.

Osmnáct panelů

Na osmnácti panelech zjistí návštěvníci nejen fakta o okolnostech masakru, ale dozvědí se i zajímavosti o životě Přerova za druhé světové války a krátce po ní. Součástí jsou i dobové fotografie a informace o historii karpatských Němců.

Už na podzim vyjde druhé vydání publikace Františka Hýbla, věnované této tragické kapitole našich dějin.

„Doplním ji o jeden tiskový arch, který bude obsahovat nejnovější informace, jež se mi podařilo zjistit. Například to, že jeden z hlavních aktérů této masové loupežné vraždy Bedřich Smetana ze 17. pěšího pluku ze slovenské Petržalky zemřel na Novém Zélandě, kam se dostal z Austrálie. Zjistil jsem i to, že ti samí lidé, kteří tehdy zavraždili na Švédských šancích 267 karpatských Němců, zabili ve slovenské Petržalce asi pět set Němců a Maďarů, a dokonce devadesát maďarských skautů ve věku od čtrnácti do sedmnácti let,“ řekl.

Čtrnáct malých pláten jako křížová cesta

Součástí výstavy budou i obrazy výtvarnice Anny Sypěnové, jež svými ilustracemi doplnila i publikaci Františka Hýbla.

„Mám velmi ambiciózní plán a začala jsem malovat čtrnáct malých pláten jako křížovou cestu. František Hýbl mě vedl cestou od místa, kde tehdy oběti vystoupily z vlaku, až ke Švédským šancím. Netroufám si kreslit postavy lidí, ale využiji záběry krajiny a vyjádřím atmosféru a náladu pomocí barev - od odpoledního světla až do noci a svítání,“ přiblížila svůj záměr Anna Sypěnová.

Ta by prý byla ráda, kdyby se podařilo obrazy umístit někdy v budoucnu přímo v krajině.