A České dráhy pojaly oslavy v opravdu velkém stylu.

„Minulost a současnost železnice návštěvníkům přiblížily vystavené soupravy a lokomotivy. Kromě prohlídky Pendolina se mohli vydat také na jízdu parním vláčkem do okolí Přerova,“ uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

V Přerově byly k vidění jak historické, tak moderní soupravy. Parní krásky, ale i motorové a ty nejmladší – elektrické. Z Olomouce vezla vlak parní lokomotiva „Krémák“ a z Bohumína elektrická „Bobina“. Před desátou hodinou dopoledne dorazil na nástupiště také protokolární vlak z Prahy a všem známé Pendolino. Na nádraží byla vystavena i známá parní lokomotiva „Rosnička“ , vyrobená v Plzni v polovině 20. století, na niž vyhlásilo Národní technické muzeum a Nadace Okřídlené kolo veřejnou sbírku.

Parní jízdy

Ale nezůstalo se jen u dívání.

„Součástí oslav byly i parní jízdy z Přerova přes Prosenice, Dluhonice, Rokytnici a Brodek u Přerova,“ uvedla regionální mluvčí.

O doprovodný program se postaral Dechový orchestr Haná z Přerova v čele s kapelníkem Františkem Tkadlecem. Samotný orchestr má více než třicetiletou tradici a sám kapelník vyučuje již třetí generaci žáků.

Srníček rozdával podpisy

Příjemným překvapením byla návštěva fotbalisty Pavla Srníčka, který spojil návštěvu Přerova s autogramiádou, což ocenili zejména jeho fanoušci. Samotný hráč už v současné době fotbal jen trénuje. „Momentálně předávám zkušenosti mladší generaci,“ uvedl s úsměvem Srníček.

Po obědě už návštěvníci očekávali příjezd populární kapely Maxim Turbulenc, na kterou se těšilo zejména dětské publikum a na čtvrtou hodinu odpolední byl pozvaný Michal David, který ovšem nakonec nedorazil. „Pan David byl bohužel nemocný, ale místo něj dorazil Petr Kotvald,“ uvedla Šubová s tím, že program tím nijak narušen nebyl.

Součástí oslav byla také vernisáž výstavy Povídání o mašinkách souběžně s výstavou Železnice očima malíře Jiřího Boudy. Ty byly slavnostně otevřeny veřejnosti v sobotu odpoledne.

Rozhovor s Petrem Lexou a Jiřím Minaříkem, strojvedoucími lokomotivy Šlechtična

Jste strojvedoucími vlaku, který už něco pamatuje. Řekněte mi, jak stará je vlastně Šlechtična?

Lokomotiva je vyrobena v roce 1947, vagóny jsou ovšem o něco starší, a to z roku 1932.

Starat se o takovou krasavici dá asi zabrat. Jak probíhá údržba takového vlaku?

Tak pokud chcete vyjet, je nutné nejprve zatopit, jelikož lokomotiva je studená – toto trvá zhruba osm hodin, poté se stroj postupně maže, odkaluje, doplní se voda a tak dále. A po dojezdu se opraví a opět uskladní, aby byla opět připravena na další jízdu.

Takže víceméně koníček.

Samozřejmě jsme nadšenci, ale navíc se tím i živíme. Řídit vlak je také naše zaměstnání, takže spojujeme příjemné s užitečným.

Jak často vyjíždíte?

Zhruba desetkrát do roka. Většinou v rámci nějakých akcí nebo se může jednat o soukromé účely.

Soukromé účely, to znamená, že si mohu vlak objednat například na narozeninovou­ párty?

To můžete.

Nedokážu si představit, kolik může taková služba stát.

To se těžko nabízí, konkrétně na tyto služby jsou speciální kalkulace podle vzdálenosti, trati, zátěže vlaku a tak podobně. To by vám řekli ekonomové Českých drah, v jejichž majetku tyto vlaky jsou.