„Jde o klasickou učebnu, která bude chráněna před sluncem a deštěm. Protože je ale určena pouze pro jednu třídu, dá se očekávat, že o ni bude mezi žáky rvačka. S novým prvkem počítá i studie na revitalizaci školy,“ líčí ředitel Základní a mateřské školy v Troubkách Petr Vrána s tím, že venkovní učebna má žákům sloužit od jara až do podzimu.

V Troubkách se snaží zvelebovat školní zahradu a do ekotýmu, který se o ni stará, se zapojili i žáci.

„Zbudovali jsme pocitové chodníčky, ale i cestičku k altánu, přemísťujeme bylinkovou spirálu. O prázdninách jsme navíc díky darům lesa udělali dubové špalky, na které si mohou děti sednout s pracovními listy. Využijeme k výuce i přenosné stoly pro skupinovou práci na zahradě. Jde o to dostat žáky co nejvíce ven a na čerstvý vzduch,“ popisuje.

Ještě před koronavirovou pandemií vedení školy plánovalo, že žákům prodlouží přestávky, aby se mohli projít po zahradě a trávili tak venku více času. „Teď je tato možnost ještě více aktuální,“ podotýká.

Podle starosty Troubek Radka Brázdy přijde zbudování venkovní učebny na 2,5 milionů korun.

„Stavba už začala a hotová bude do patnácti týdnů, tedy zhruba koncem února. První žáci by ji tedy mohli využívat už na jaře příštího roku. Velkou výhodou jsou otevřené a větratelné prostory,“ vysvětluje výhody.

Zahrada i les

Výuku v přírodě si nemohou vynachválit ani v Dřevohosticích, kde se snaží maximálně využít zámeckou zahradu a školní les.

„Lavičky a lavice jsme umístili ven už před několika lety a učí se tam i druhý stupeň. Příroda nám ve výuce pomáhá a je k nezaplacení, když ji máte přímo za oknem. Při procházkách děti rozvíjejí svou fantazii, učí se i básnickému popisu a líčení,“ shrnuje ředitelka Základní školy v Dřevohosticích Nataša Kučerová.

Podle ní nehrozí, že by se děti venku nedokázaly soustředit na probírané učivo.

„Rozhodně se nedá říci, že by děti vytrhl z koncentrace třeba průlet holuba. Teď se nám tam zrovna nastěhovali bažanti, a tak už s dětmi plánujeme, co jim budeme nosit dobrého,“ dodává.

Více času venku

Koronavirová pandemie nutí ředitele škol uvažovat jinak, než byli dosud zvyklí. Náročné období, které začalo už na jaře uzavřením škol a distanční výukou, pro ně znamenalo kromě nákupu ochranných pomůcek a dezinfekčních prostředků také zajištění kvalitního internetového připojení a funkční techniky. Zjišťují, že jde spousta věcí dělat jinak.

„Už během přípravného týdnu v době prázdnin jsme si udělali základní školení pro obsluhu aplikace, ve které se dá hromadně komunikovat s žáky. Že začne distanční výuka na školách už v říjnu, nás ale překvapilo. Výhodou této doby je, že se díky novému způsobu vyučování přirozeným způsobem zvyšuje digitální gramotnost dětí,“ hodnotí ředitel Základní školy Svisle v Přerově Miroslav Fryštacký.

I tato přerovská škola začne na jaře více využívat nově vybudovaný venkovní altán pro potřeby výuky.

„Snažíme se s dětmi chodit každý den mimo budovu a využíváme i školní hřiště, kde se mohou nadechnout čerstvého vzduchu. Máme dvě átria a v budoucnu chceme trávit více času venku,“ uzavírá.