Výcvik, kterého se účastní na pětadvacet lidí, začal 8. září a celkem trvá tři týdny.

„Prvních deset dní se most staví, pak se vysune a poté se rozebírá," přiblížil Jiří Hříbal, ředitel Odboru bezpečnostního Ministerstva dopravy.

Akci každoročně organizuje Ministerstvo dopravy, podílí se na ní Univerzita obrany a na výcviku nechybí ani pracovníci stavebních firem nebo ženisté.

„Z hlediska výcviku je těžká mostová souprava nejnáročnější, pokud jeho absolventi zvládnout takový most postavit, tak jsou velmi dobře připraveni na krizové situace," uvedl Pavel Maňas, vedoucí Katedry ženijních technologií Univerzity obrany v Brně.

Mosty tohoto typu se při povodních staví pokaždé. Ten, který ve čtvrtek postavili v Kojetíně, se užívá jen v krajním případě, jeho stavba v krizové situaci trvá týden.

„Když to není nezbytně nutné, tak používáme jinou soupravu, která se dá postavit rychleji a je na stavbu trošku jednodušší. Tento most se v loňském roce použil jednou, při povodních roku 2002 jich bylo asi třináct," doplnil Pavel Maňas.

Jediné v Česko-Slovensku

Výcvikové středisko v Kojetíně vzniklo v roce 1979 a pod správou Ministerstva dopravy funguje od roku 1992. Jen během letošního roku se zde koná na patnáct výcvikových akcí.

„V České ani Slovenské republice není žádné podobné středisko, je to jediné místo, na kterém můžeme výcviky pořádat," vysvětlil Jiří Hříbal.

Do Kojetína se na výsledky kurzu přijel podívat i ministr dopravy Antonín Prachař, který také potvrdil jedinečnost místa a smysl akce.

„Nedávno se o povodních ukázala efektivita střediska, uděláme všechno proto, aby zůstalo zachováno i nadále. Jsou tady odborníci a profesionálové, kteří jsou připraveni zasáhnout v případě jakýkoliv katastrof na kterémkoliv místě republiky," uvedl ministr.

Délka 54 metrů, nosnost 30 tun

Provizorní most je dlouhý 54 metrů, nosnost má zhruba 30 tun. Čtvrteční demonstrace dopadla podle vedoucího kurzu Jaroslava Hradila úspěšně.

„Úkol, který jsme si stanovili – tedy postavit most do dvanácti hodin dopoledne – jsme splnili. Příští týden konstrukci demontujeme a vrátíme zpátky na dvůr," vysvětlil.

Výhodou mostových souprav je hlavně jejich životnost, například po povodních v roce 2002 zůstávají dodnes mosty v obci Zbytiny a v Českém Krumlově v Jihočeském kraji.

„V Českém Krumlově jsme byli nedávno na kontrole, most je ve velmi dobrém stavu a ještě nějakou dobu by tam mohl fungovat," uzavřel Pavel Maňas.