Páteřní komunikace, na které se sbíhá kamionová doprava ve směru od Olomouce, Ostravy a Zlína, se uzavřela kvůli stavbě mimoúrovňového křížení v Předmostí.

Centrem Přerova projížděly ráno převážně osobní auta a autobusy. Díky odklonění kamionů nad dvanáct tun už na dálnici nezablokovala těžká tranzitní doprava centrum města a většina silnic byla průjezdná.

Velká Dlážka, ulice 9. května, ale i Komenského či Palackého ulice zvládly uzavírku Polní bez větších problémů.

Zákaz ignorovalo pár kamioňáků

Dopravní policisté a strážníci se zaměřili především na frekventovanou křižovatku ulic Velká Dlážka-Polní-Lipnická.

Řidičům nákladních aut nad tři a půl tuny, kteří omylem zajeli na Velkou Dlážku, strážníci rozdávali pokuty. Do centra města mohla vjet pouze vozidla zásobování.

„Některá nákladní auta se nám podaří nasměrovat tak, aby do zákazu vůbec nevjela. Těch, co zákaz ignorovali, bylo během prvních několika hodin asi deset,“ popsal situaci zástupce ředitele Městské policie Miroslav Komínek s tím, že šoférům hrozí za prohřešek pokuta až dva tisíce korun.

„Ve správním řízení pak od 1 500 do 2 500 korun,“ upřesnil.

Pokutu vyfasoval i řidič nákladního vozu Helmut Schmuch z Opavska, kterého zastavili strážníci v ulici Velká Dlážka.

„Jako řidič kamionu jezdím více jak padesát let po celé Evropě. Jediný Přerov ale léta letoucí nemá obchvat. Město je věčně ucpané a teď po mně ještě chtějí zaplatit pokutu. Myslel jsem si, že zákaz platí pro auta do 12 tun, a do toho se vlezu,“ postěžoval si řidič, který mířil do Holešova.

Vydrží idyla?

Pro radní bylo už v době, kdy se řešily objízdné trasy, důležité, aby město zůstalo průjezdné pro místní a auta do tří a půl tun.

„Nechtěli jsme dopustit, aby po Velké Dlážce a Palackého jezdily tranzity. Navrhli jsme proto objížďky, které dopravu rozmělní,“ vysvětlil radní pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO). Podle něj Přerov první den uzavírky zvládá.

„Občas se objeví nějaký polský kamion, který nerespektuje značení, takže je odkloněn. Stál jsem na křižovatce Velká Dlážka - Polní asi hodinu a napočítal jich pět. Díky policii ale situaci zvládáme. Pokud to bude nutné, přeskupíme síly do míst, kde to bude potřeba,“ řekl.

Zda dopravní idyla v Přerově potrvá i nadále, ukážou následující dny.

„Uvidíme, jak se řidiči kamionů zachovají odpoledne a v nočních hodinách. Křižovatka se totiž v noci řídit nebude, takže nárůst zahraničních kamionů, nejčastěji Poláků, se dá očekávat. Řidiči si totiž informaci navzájem sdělí,“ poznamenal Miroslav Komínek.

Jako na Václaváku

Jedna stížnost přišla během dopoledne z Kozlovic, kde lidé upozorňovali na projíždějící kamiony.

„Hlídky jednotlivé úseky v Přerově objíždějí, a pokud zjistíme, že si řidiči nákladních aut přes Kozlovice krátí cestu, přijmeme adekvátní opatření,“ zdůraznil. Hlídka strážníků zůstane na křižovatce Velká Dlážka - Polní - Lipnická až do konce týdne.

Přerované vzali rozum do hrsti a spousta lidí vyrazila do práce pěšky nebo na kole. Na Velké Dlážce to v pondělí kolem sedmé hodiny ráno vypadalo jako na Václaváku.

„První den je v pohodě, protože doprava je naprosto plynulá. Myslím si ale, že ta idyla dlouho nevydrží, i když bychom si to v Přerově přáli. S postupující stavbou se bude určitě měnit i prostředí,“ vyjádřil svůj názor třeba Milan Šamárek z Přerova.