Jako češtinář klade důraz na psaný text, ale dbá i na kulturu projevu. „Snažím se vést se svými žáky dialog a zapojit do debaty pokud možno všechny. Vždycky říkám studentům, že čeština nemá hranice, a proto otevíráme i témata z jiných předmětů, psychologie nebo třeba přírodních věd. V literatuře se vše prolíná,“ dodává.

Jiří Ocelka je na škole vedoucím předmětové komise českého jazyka a učí hudební výchovu. Loni na sebe upozornil i jako organizátor celorepublikové literární soutěže k 500. výročí narození učence Jana Blahoslava. Za tento počin nedávno převzal Cenu Vladimíra Jochmanna pro učitele.

Dlouholetá učitelka Gymnázia Jana Blahoslava a Střední pedagogické školy v Přerově Olga Jünglingová získala cenu Učitel roku.
Učitelka roku Jünglingová o přístupu ke studentům: Jsem pedagog demokrat

„Přemýšleli jsme, jak výročí našeho významného přerovského rodáka uctít, a tak mě napadla celostátní literární soutěž. Jejím tématem bylo Úsloví neboli přísloví a vybrané myšlenky jsou pravými perlami duše. Organizovat soutěž bylo sice náročné, ale myslím, že měla úspěch a potvrdila vysokou kvalitu studentských prací,“ hodnotí.

Stát se učitelem prý toužil už od dětství. „Měl jsem velké štěstí na učitele češtiny, a to jak na základní, tak střední škole, kteří mě motivovali. Už od prvního ročníku na střední škole jsem věděl, že chci češtinu studovat,“ popsal.

Vystudoval obor předškolní a mimoškolní pedagogika na Střední pedagogické škole, a poté absolvoval bohemistiku na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a hudební výchovu pro střední školy na Pedagogické fakultě. „Dnes jsem tedy kolegou svých bývalých učitelů,“ poznamenává s úsměvem. Jeho velkou zálibou je i hudba, především klavír a sólový zpěv.

A jaký by měl být podle něj učitel češtiny? „Zaručený recept na to, jak u studentů vzbudit zájem o český jazyk, asi neexistuje. Důležité je snažit se je podporovat i při neúspěchu a najít oblast, ve které vyniknou a zaujme je. Když někomu nejde pravopis, zaměřit se třeba na literaturu nebo sloh,“ soudí.

Sbormistr Dětského pěveckého sboru Vocantes a učitel Základní umělecké školy B. Kozánka v Přerově Michal Sabadáš.
Přerovský učitel roku Sabadáš o Bambini di Praga i založení Vocantes

Učitel by měl jít studentům příkladem. „Pokud něco říká, měl by to dodržovat, být demokratický a chápat studenty. Češtinář by měl být náročný, protože se to vyplatí u maturity i v životě. I v době umělé inteligence je role textu, který píše člověk, nezastupitelná. Umělá inteligence nedokáže nikdy vystihnout a zapsat pocity tak jako člověk,“ podotýká.

Pro každého učitele je důležitá také zpětná vazba, kterou má od studentů. „Když vás studenti pozvou třeba na svatbu nebo promoce, tak si řeknete, že to asi děláte dobře. Byl jsem dvakrát třídním, vychoval dvě třídy a studenti se ke mně hrdě hlásí. Této důvěry si opravdu vážím,“ uzavírá.

Jiří Ocelka

  • dlouhodobě spolupracuje s Filozofickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci na workshopech pro budoucí učitele českého jazyk
  • od roku 2017 vede na Gymnáziu Jana Blahoslava a Střední pedagogické škole v Přerově přípravné kurzy na přijímací zkoušky z českého jazyka pro žáky 9. tříd
  • několik let byl i šéfredaktorem školního časopisu Litero. Vedoucím sekce českého jazyka je od roku 2019
  • od roku 2022 je školním metodikem prevence. Několik let byl centrálním hodnotitelem slohových prací pro společnost Cermat
  • zapojuje se i do projektové činnosti - vedl například čtenářský klub a vytvářel interaktivní výukové materiály pro výuku hry na hudební nástroje