„Minulou sobotu byl autorský tým zpracovatelů projektové dokumentace slavnostně vyznamenán Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků," uvedl Tomáš Nosek ze společnosti AF – Cityplan, která se podílela na přípravě Tyršova mostu.

Elegantní přemostění přes řeku Bečvu bodovalo i v soutěži Olomouckého kraje „Stavba roku 2012". Získalo totiž čestné ocenění, které bude zástupcům města předáno v pátek 29. března ve Vlastivědném muzeu v Olomouci.

Kromě toho si most připsal na své konto i další trofej – Cenu Olomouckého kraje za přínos v oblasti kultury – a to za výjimečný počin v oblasti umění.

„Jedná se o cenu za umělecké ztvárnění nového Tyršova mostu. Slavnostní předávání se uskuteční 10. dubna v Moravském divadle v Olomouci," doplnil vedoucí odboru kultury a památkové péče Olomouckého kraje Jindřich Garčic.

Série ocenění pro netradiční most těší i jeho autory – architekty, stavebníky i sochařku, která skulptury zubra, ptáka a stromů pro most vytvářela. „Máme všichni radost, že se ten most přece jen někomu líbí. Zřejmě ta trocha poezie nikoho nezabije," pochvaluje si architektka Alena Šrámková. (pu)

Fakta o Tyršově mostě

Přerov se může od roku 2012 pochlubit unikátní stavbou, která pozvedla tvář města a vytvořila noblesní vstup do jeho historické části. Tyršův most, jenž překlenul řeku Bečvu, je právem nazýván stavbou století. Pro řadu Přerovanů má navíc místo až osobní rozměr. Původní železobetonový most, který tu dělníci v roce 1903 postavili, stačili těsně před koncem války, tedy 8. května 1945, během pár minut zcela zničit ustupující němečtí vojáci. Potom tu dlouhá léta stála jen provizorní lávka pro pěší – léty opotřebovaná, rezavá a nevzhledná. Zajímavé dílo dělají z nového mostu i sochy z dílny Ivany Šrámkové, dotvářející jeho kolorit.

Dominantu cesty nad řekou tvoří bronzová monumentální skulptura zubra, která má původ v heraldice městského erbu a je připomínkou vlády Pernštejnů. Energickému zvířeti dělá společnost socha ptáka, jenž má symbolizovat volnost a svobodu. Největší pozornosti se ale těší tři stromy z armovaného betonu, které jsou kotvené přímo do povrchu stavby.

Most je dlouhý čtyřiasedmdesát metrů a široký dvanáct a půl metru. Slouží nejen pěším, ale i cyklistům a motoristům. Díky tomuto sladění se podařilo dát Přerovu nejen architektonicky zajímavou stavbu, ale i novou cestu, která vede takřka ve stopě původní formanské stezky. (red)