Zhotovitelem stavby za zhruba 181,8 milionů korun bez DPH je sdružení firem Swietelsky Rail CZ a AŽD Praha. Součástí modernizace je unikátní montáž výhybek, které se na železnici použijí vůbec poprvé.

„Modernizace stanice je výjimečná instalací výhybek ojedinělého tvaru, které umožní vyšší rychlost vlaku při jízdě do odbočky. Po dokončení stavby je pro nás prioritou provozní ověření funkčnosti výhybek, aby mohly být schválené jako součást železniční dopravní cesty v České republice,“ vysvětlil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Tyto výhybky se na české železnici použijí vůbec poprvé.

„Půjde tedy o zcela unikátní montáž,“ doplnil Ljuban Kovačevič, koordinátor staveb Swietelsky Rail CZ. Jejich montáž je naplánovaná v době od 20. do 23. dubna.

Hydraulické a čelisťové závěry

Výhybky se stanou součástí nové kolejové spojky, která se ze stávajících 157 metrů prodlouží na 307 a umožní zvýšení rychlosti vlaku při jízdě do odbočky ze 100 až na 160 kilometrů v hodině.

Jedna výhybka bude mít hydraulické závěry a druhá čelisťové. Budou také odolnější proti opotřebení.

Na počáteční etapu modernizace stanice naváže montáž nových technologií, práce na trakčním vedení a na úpravách zabezpečovacího zařízení.

„Tato etapa skončí do 11. července. Celá stavba, která má název Zvýšení rychlosti v železniční stanici Prosenice, bude u konce v březnu příštího roku,“ doplnila mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Druhá etapa modernizace železničního uzlu Přerov odstartovala na začátku letošního roku a vyžádá si náklady 3,8 miliardy korun.

Během první etapy se podařilo spravit všechna nástupiště na přerovském nádraží, postavit nový železniční most či pětipatrovou budovu centrálního dispečerského pracoviště, z níž se řídí železniční doprava po celé Moravě.