„Od půl páté ráno se třepu na lůžku, když najede kamion na rozbitou cestu. Lidem, kteří nechají za deště otevřenou ventilačku, často voda stříkne až do obýváku,“ líčí zoufalou situaci obyvatel.
Kvůli neúměrné dopravní zátěži se po vzoru nedaleké obce Kožušany rozhodli obrátit na olomoucké hejtmanství také obyvatelé města Tovačov. Sepsali petici, pod kterou je dnes na 430 podpisů.
Nejhorší situace je podle členů petičního výboru v ulicích Olomoucká a Nádražní, kudy projíždějí nákladní auta ve směru z Olomouce do Přerova. Kamiony se tu štosují v dlouhých kolonách.
„Přímo u frekventované silnice jsou tři sta let staré domy, které pamatují jen koňské povozy. Teď tudy ale projíždějí stovky kamionů, kvůli kterým pomalu nepřejdete na opačný chodník,“ popisuje Marek Ossos. Nadměrná dopravní zátěž se už podepsala i na statice domů.
„Majitelé, kteří bydlí u cesty, si stěžují na popraskané zdi, silné otřesy a vibrace, při kterých se otřásá i nábytek,“ uvádí se v petici. Podle místních kamiony nedodržují povolenou rychlost a při nárazech těžkých tonáží do vyjetých kolejí a děr je intenzita hluku ještě vyšší. Silnice na průjezdu Tovačovem je totiž v dezolátním stavu a plná výmolů.
Neúnosná dopravní zátěž už donutila většinu obyvatel vyměnit kvůli hluku stará okna za nová. Ani to ale nepomáhá.
„Petici jsme sepsali i kvůli obavám o bezpečnost našich dětí. Kolony aut jsou totiž několik desítek metrů dlouhé a přecházení přes cestu není bezpečné,“ doplnil člen petičního výboru.
Problémy mají i majitelé garáží, podle nichž je téměř nemožné vyjet ráno a v odpolední špičce na hlavní silnici. O větrání do ulice ani nemluvě.
„Za petiční výbor bychom byli rádi, kdyby vznikla spolupráce mezi starosty všech postižených obcí - Tovačova, ale i Kožušan, Charvát, Troubek a Henčlova,“ poznamenal Marek Ossos.
Dva tisíce aut za dvě hodiny
Podle starosty Tovačova Marka Svobody předcházel petici obyvatel dopis, který město adresovalo kraji.
„Po uzavření Přerova pro kamiony nad 12 tun se situace výrazně zhoršila. Pomohlo by nám, kdyby se alespoň vyfrézovala poničená silnice a snížila rychlost na 30 kilometrů v hodině,“ shrnul starosta.
Poslední měření v Tovačově ukázalo, že po vytížené silnici projede za pouhé dvě hodiny dva tisíce aut.
Přetížená doprava dusí celé Přerovsko a ani v samotném Přerově, kde po částečném uzavření Polní ulice platí zákaz vjezdu kamionů nad 12 tun, není situace o moc lepší.
Strážníci stojí u silnice a rozdávají pokuty šoférům kamionů ze zahraničí - nejvíce je jich z Polska, Ukrajiny, ale i ze Slovenska a Česka.
„Řidiči kamionů sjíždějí do obcí a hledají objízdnou trasu. Katastrofální doprava je bohužel důsledkem chybějícího obchvatu Přerova,“ shrnul náměstek olomouckého hejtmana Jan Zahradníček. Podle něj je za současného stavu jedinou možností represe.
„Chceme z postižených měst a obcí vytlačit ven tranzitní dopravu. Represe je ale jedinou možností, protože naprostá většina řidičů ignoruje značení. Bude nutné nasadit složky policie a celní správy a v součinnosti na ty nejproblematičtější úseky dohlížet. Budeme také jednat s ministerstvem dopravy o dopravním značení,“ uzavřel.