Obyvatelé Lýsek si dlouhodobě stěžují na riskantní přecházení přes frekventovanou silnici I/47, která je hlavním tahem z Přerova na Ostravu. I z toho důvodu chtěli, aby byla zastávka blíže obytné zástavbě.

Přerovští radní vysvětlují nutnost vybudování autobusové točny v Lýskách tím, že byla v důsledku výstavby D1 mezi Lipníkem a Přerovem zrušena v této místní části zastávka za podjezdem.

„Občané tak museli podstupovat každodenní souboje s nákladní dopravou v úzkém podjezdu pod železniční tratí,“ popsala situaci mluvčí přerovského magistrátu Lenka Chalupová.

Stavba točny přišla na 1 milion 233 tisíc korun.

Majiteli pneuservisu Sibom, který se nachází v těsném sousedství autobusové točny, ale její umístění vadí a podal proti stavebnímu povolení správní žalobu. Krajský soud v Ostravě přiznal 17. ledna žalobě proti stavebnímu povolení odkladný účinek.

Absurdní! Nezabývali se skutečným stavem

„Prakticky řečeno - soud nám zakázal točnu stavět. Jenže ona je už více než měsíc postavená, což soud paradoxně nezkoumal. Dlužno dodat, že úředníci Krajského úřadu Olomouckého kraje s odkladným účinkem souhlasili, takže mohu konstatovat, že soud ani krajští úředníci se vůbec nezabývali skutečným stavem věci. Jde o absurdní vyústění celého děje,“ shrnul tajemník přerovského magistrátu Petr Mlčoch.

Podle něj se tak řádně povolená stavba, která měla sloužit lidem, nesmí využívat.

Na co poukazují zástupci pneuservisu

Zástupci vedení společnosti Sibom ale považují umístění autobusové točny za nešťastné řešení. Do pneuservisu, jenž je jedním z největších v republice, totiž denně míří kamiony, a ty se musejí vyhýbat autobusové dopravě. Takový stav prý není bezpečný, a proto se firma obrátila na soud.

„Z vyjádření soudních znalců v oboru dopravy vyplývá, že k nejzávažnějšímu pochybení, mimo jiná další, došlo při zadání a následně v dokumentaci, neboť navedením tak vysoké četnosti zvláště autobusové dopravy do tohoto prostoru už vyžaduje zřízení samostatného odbočovacího pruhu vlevo na silnici první třídy I/ 47 při jízdě od Přerova při odbočování na komunikaci číslo 433,“ řekl jednatel společnosti Sibom Antonín Mikulík.

Ze stavu věcí vyplynula nutnost rozšíření komunikace číslo 433, aby se vozidla mohla bezpečně objet a vejít se.

„Při stávajícím velkém provozu osobních, užitkových, nákladních vozidel, kamionů, jízdních souprav, stavebních strojů a další speciální těžké mechanizace, kterým společnost průběžně poskytuje pneuservisní služby, je to nezbytné,“ konstatoval.

Variant na řešení městské autobusové dopravy v Lýskách je prý podle odborníků více.

„Existují lepší a výhodnější řešení, ale to už je na nově zvoleném vedení města a novém zastupitelstvu, aby se tím zabývalo a komunikovalo s námi,“ dodal.

Lepší možnost není, tvrdí Slováček

Předseda výboru místní části v Lýskách Libor Slováček ale tvrdí, že lepší možnost není.

„V současné době není v Lýskách žádná zastávka. Nejbližší je až za podjezdem ve směru na Vinary, a to u nového mostu na dálnici D1 Lipník - Přerov. Lidé tedy musejí přejít přes frekventovanou silnici I/47, projít pod podjezdem, a pak se k ní dostanou. Vzdálenost je kolem pěti set metrů. To je pro staré lidi, kteří jdou o čaganech, bezpečné?,“ ptá se.