Přestože už jsou Přerované ke slibům o urychleném dokončení dálnice, které v minulosti zazněly z úst mnoha politiků, skeptičtí, tentokrát prý k tomu není důvod. Podle účastníků schůzky je zásadní to, že nevázne komunikace.

„Jsme za tuto schůzku rádi, protože jsou témata, která nás stále trápí, a to především ve vazbě na úsek dálnice D1 Říkovice – Přerov," shrnul generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Podle něj jsou stavby obou úseků pro Ředitelství silnic a dálnic významnou prioritou.

„Výběrové řízení na stavbu úseku mezi Lipníkem a Přerovem je ve fázi, kdy rozhoduje hodnotící komise, stanovená vládou. Věříme, že definitivní rozhodnutí padne už během května," řekl. Pokud tendr nezkomplikují odvolání neúspěšných uchazečů, stavba začne v následujících měsících.

Vykoupeno 50% pozemků

Podle Davida Fialy, ředitele brněnského závodu ŘSD, pokročily i přípravy navazujícího úseku mezi Říkovicemi a Přerovem.

„V tuto chvíli je vykoupených padesát procent pozemků, z toho je drtivá většina v prostoru Přerov – sever. V hlavní trase máme 21 až 22 procent," upřesnil.

Projektanti v současné době řeší hlavně zásadní změnu, která v tomto úseku nastala – a tou je řešení mimoúrovňové křižovatky v Předmostí. „Došlo ke změně z trojlístku typické dálniční křižovatky na variantu, která zajišťuje jak požadavky dálnice, tak i obslužnosti města. Namísto původního trojlístku bude mít tvar propletence," doplnil David Fiala.

Zástupce Přerova zajímalo především to, jak se změny dotknou obyvatel Předmostí. „Bavili jsme se o tom, aby po dobu, než to bude celé hotové, nejezdila vozidla od Olomouce přes Prostějovskou a Hranickou ulici. To by byl pro občany velký problém," konstatoval náměstek přerovského primátora Pavel Košutek (ANO).

Podle přerovské senátorky Jitky Seitlové bylo hlavním cílem schůzky navázat komunikaci a vytvořit pracovní skupinu, která se bude pravidelně scházet a řešit detaily obou projektů.

„Pokud se chystá tak velká stavba, je potřeba, aby měli lidé informace. Když nejsou a občané jsou nečekaně postaveni před nějakou situaci, může se zkomplikovat celý průběh přípravy," vysvětlila.

Připraveno snad už v roce 2016

Cílem je co nejvíce urychlit realizaci obou úseků.

„Probrali jsme termíny a tlačíme na Ředitelství silnic a dálnic i ministerstvo dopravy, aby udělali vše pro to, aby výběrové řízení na stavbu Lipník – Přerov proběhlo co nejrychleji," zmínila.

„Na jednání se ale řešila i otázka Strhance a to, jestli je naprojektovaná forma odvodnění z dálnice reálná. Týká se to zejména Prosenic, takže tu byl i starosta této obce," dodala.

Protože alfou a omegou zlepšení dopravy v Přerově je dostavba úseku D1 Říkovice – Přerov, je snaha stavbu co nejvíce urychlit. Senátorka je v tomto ohledu větším optimistou než před půl rokem.

„Teď se provádí aktualizace projektové dokumentace a dojde ke změně křižovatky v Předmostí. Doufáme, že bude tato stavba připravena už v roce 2016. Diskutovali jsme o každém termínu, který by se dal urychlit," uzavřela senátorka, která doufá, že se stavbu posledního úseku dálnice podaří zahájit ještě před rokem 2020.