Prodavači takové chování zákazníků přičítají světové ekonomické krizi, která podle oborníků na Českou republiku naplno dolehne po Novém roce. Zatímco ještě loni byla stříbrná neděle v Přerově ve znamení vrcholícího vánočního běsnění, letos to v některých obchodech v centru města zelo prázdnotou.

Odliv zákazníků naopak nepocítila velká nákupní centra v okolních městech – v Olomouci a ve Zlíně. „Tržby jsou nižší než loni. Jakoby se lidi báli za dárky utrácet a přemýšleli, než něco koupí. Možná mají strach, že přijdou o práci, a proto jsou opatrnější,“ popsal chování zákazníků vedoucí prodejny s CD nosiči ve Wilsonově ulici v Přerově Břetislav Kropel.

Jeho slova potvrzují i další prodavači v centru města. „Zdá se, že ten hlavní nápor se o něco zpozdil. Lidi letos začali kupovat dárky mnohem později a teprve teď, když je stříbrná neděle, jsme zhruba na stejné vlně jako před rokem,“ podotkl také zástupce vedoucího prodejny s elektrozbožím na náměstí T. G. Masaryka v Přerově Michal Bartoň.

„Lidé nakupují méně než loni a hlavně se pídí po slevách,“ uvedla prodavačka jednoho obchodu v Přerově. Jak dodala, v porovnání s loňským rokem prodejnu navštívilo o třetinu, ne-li o polovinu méně zákazníků. Zákazníci navíc při možnosti volby koupí levnější dárek.

„Místo dražšího přístroje za 2,5 tisíce korun si třeba vyberou ten, který stojí 600 korun,“ líčí prodavačka ze stejného obchodu. „Odliv zákazníků si vysvětlujeme jednak tím, že lidé čekají na předvánoční slevy, a pak také tím, že hodně nakupují ve velkých nákupních centrech – v olomoucké Olympii nebo v Globusu,“ soudí prodavačka z obchodu s obuví ve Wilsonově ulici v Přerově Lenka Pořízková.

A právě velká nákupní centra v Olomouci a ve Zlíně jsou tím, co si v době před Vánocemi zákazníci nejvíce oblíbili. „Každý rok nakupuji většinu dárků v jeden den. Jezdíme s manželkou do Olympie, kde je všechno pod jednou střechou a člověk nemusí přebíhat v zimě z místa na místo. Myslím, že komfort nakupování dělá své, a mně to tak vyhovuje. Je ale pravda, že se letos držíme trochu zpátky a více šetříme,“ řekl Filip Hladký z Přerova.

Z ankety mezi prodavači vyplynulo, že lidé ve snaze ušetřit sázejí především na tradiční vánoční dárky, jako je třeba kvalitní kniha. Nešetří se ale ani na dárcích pro děti a z pultů tak rychlým tempem mizí panenky Barbie, lega a další dražší hračky. „U nás jsme zatím žádnou krizi nepocítili. Hlavním důvodem je ale to, že kniha je cenově přijatelným a tradičním dárkem, “ uzavřela vedoucí knihy v centru Přerova Alena Možíšová.