Na protestní jízdu se vydávám spolu se zemědělci. Usedám do robustního nakladače KNB 250, jehož váha je 25 tun.

„Lidově se mu říká kanec. Je to nejtěžší stroj, kterým šlapeme i siláž. Má nádrž na tři sta litrů nafty," představuje svůj stroj Dušan Kňourek.

I na tomto kolosu, starém téměř třicet let, je vidět, že zemědělci bojují o holé přežití, natož aby investovali do nákupu moderní techniky. V horku, které panuje v útrobách mašiny, uvítám levnou klimatizaci v podobě pootevřených dveří.

Protestující zemědělcí mezi Olomoucí a Přerovem

Vyrážíme

Kolona zemědělské techniky se vydává krokem od motorestu v Kokorách směrem na Přerov. Městu se organizátoři protestu naštěstí vyhnou.

„Stačilo by, kdyby na rondelu v Přerově uvízl jediný traktor s vlečkou, a nastal by totální kolaps dopravy," glosuje situaci ještě před startem předseda okresní Agrární komory František Špalek.

Zemědělci na Přerovsku si vybrali pro svou blokádu tři trasy – úsek mezi Kokorami a Přerovem, kde kolona těsně před Předmostím stočila na Rokytnici, a pokračovala dál do Brodku u Přerova, Majetína, Krčmaně a zpět. Další stroje pak vyrazily z Prosenic směrem na Osek nad Bečvou a v opačném směru zase z Drahotuš do Hranic.

Protestující zemědělcí mezi Olomoucí a Přerovem

Žádné drama se nekonalo

Dohromady tak protestovalo kolem dvanácti strojů, které měly zablokovat dopravu na hlavních tazích ve směru na Olomouc a Ostravu. Žádné velké drama se ale nakonec nekonalo, jak potvrdili i policisté.

„V terénu jsme měli na třech místech tři dvoučlenné hlídky. Celkem na situaci dohlížela asi desítka policistů. Problémy byly jen úseku od Kokor na Krčmaň, kde se tvořily tříkilometrové kolony," vylíčil šéf přerovského Dopravního inspektorátu David Štěpánek.

Osobní auta vypadají z korby mohutného nakladače trochu legračně. Přesto se někteří řidiči snaží udělat „myšku" a prokličkovat mezi radlicemi. Zoufalství šoférů je patrné už na první pohled. Někteří z nich přesto otevřeně vyjadřují zemědělcům sympatie a nahlas troubí. Jsou to především ti, kteří jedou v protisměru.

Kolona vozidel dlouhá několik kilometrů. Takový byl výsledek protestujících zemědělcí mezi Olomoucí a Přerovem

Kolony a jízda po chmelnici

Na tahu mezi Olomoucí a Přerovem se line dlouhý had, který z kokorského kopce vypadá děsivě. Kilometrová šňůra aut doslova ucpala silnici. Řidiči, znalí domácího terénu, volí zkratky. Jedno terénní auto dokonce sjelo ze silnice na pole a vyhnulo se blokádě zběsilou jízdou podél chmelnice. Začínám se trochu bát, že některý nervózní řidič skončí pod koly „našeho" nakladače.

Konečně jsme odbočili směrem na Brodek u Přerova a projíždíme vesnicemi na Hané, kde zemědělská tradice přečkala staletí. Je ale dost možné, že nepřežije současnou vládu. Projížďka je malou exkurzí do minulosti.

Kolona vozidel dlouhá několik kilometrů. Takový byl výsledek protestní akce zemědělců mezi Olomoucí a Přerovem

Vzpomínka na Luxe

„Tady v Brodku byl kdysi cukrovar. Kde je mu konec? Zkrachoval. A tak můžeme pokračovat dál. Naše chovy prasat se likvidují, protože se nevyplácejí. Vepřové se k nám dováží z Polska a Německa. Proč se k nám vozí něco, co si můžeme vyrobit sami?," ptá se rozhořčeně můj spolujezdec.

„Nejhorší je, že za nás vůbec nikdo nekope. Jediný, kdo trochu bojoval, byl kdysi ministr Lux," snaží se vybavit si jméno alespoň jednoho ministra, s nímž byli zemědělci spokojeni.

Kolona vozidel dlouhá několik kilometrů. Takový byl výsledek protestní akce zemědělců mezi Olomoucí a Přerovem

Zelená nafta a facka

Poslední kapkou je prý pro české hospodáře právě zrušení vratky části spotřební daně na naftu. Tím, že vláda princip „zelené nafty" opustí, budou mít oproti ostatním v Evropské unii vyšší náklady a ztratí konkurenceschop­nost. Jako facka obyčejným lidem pak podle protestujících vyznívá kauza dnes již bývalého Středočeského hejtmana Davida Ratha.

„Zelená nafta je zlodějina za bílého dne. Kdyby pochytali Rathy a jemu podobné, tak není potřeba krátit zemědělcům zelenou naftu a ještě v rozpočtu zůstanou další miliardy," říká naplno to, co si myslí většina zemědělců, předseda zemědělského družstva v Kokorách Vladimír Lichnovský.

Na blokádu doplatili jen ti dole

Protestní blokáda trvala zhruba dvě hodiny. Měla smysl?

„Myslím, že na ni zase doplatili jen ti dole, tedy řidiči, kteří se potřebovali dostat rychle do práce. Tam nahoře ji ale neuslyší," vyjádřil svůj názor jeden z traktoristů. Mezitím, co zemědělci obsadili silnice v celé republice, politici rozhodli o tom, že na jejich požadavky zvysoka kašlou. Příště tedy možná vyjedou traktory a vozy s fekáliemi přímo do Prahy.