Zatímco na stavbě úseku dálnice D1 mezi Lipníkem a Přerovem se už delší dobu pilně pracuje, navazující část od Říkovic je ve stadiu příprav. I když už je vykoupeno téměř 90 procent pozemků, mezi dokončením jednoho a zahájením druhého úseku bude nejspíš přestávka. A tu pocítí především Přerované.

„Nejzásadnějším tématem je teď dokončení dálnice D1. Výstavba mezi Lipníkem a Přerovem běží podle harmonogramu, ale část mezi Říkovicemi a Přerovem začne podle plánů až někdy na konci roku 2018. Může se tedy stát, že průjezd přes Přerov bude ještě horší než dnes," vyjádřil své obavy olomoucký hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD).

Právě doprava byla jedním z hlavních témat jednání radních v Přerově. Po rozšíření Palackého ulice se má začít už v příštím roce budovat mimoúrovňové křížení v Předmostí a dlouho odkládaný průpich.

„Cílem těchto staveb je rozředit dopravu a zajistit lepší průjezdnost Přerovem," dodal hejtman.

Jde o klíčové stavby, říká primátor

Dokončení dálnice D1, ale také rozšíření Mádrova podjezdu a zbudování průpichu považuje za klíčové dopravní stavby přerovský primátor Vladimír Puchalský (SpP).

„Bez nich se město neobjede a nebude se dál rozvíjet. Mádrův podjezd se rozšíří a napřímí, podobně jako Tovačovská ulice. S budováním průpichu počítáme už v polovině příštího roku. Pokud nebude průpich a nebude v takové dimenzi, aby to zvládl, tak to může být po zprovoznění úseku Lipník – Přerov velmi zlé," konstatoval.

Nejdřív křížení v Předmostí

Podle zástupců Ředitelství silnic a dálnic je nyní neblíže realizaci stavba mimoúrovňového křížení v Předmostí. Řidiči ve směru od Olomouce díky ní do budoucna nebudou muset zajíždět pod podjezd, ale vyhnou se mu tím, že zamíří po estakádě nad železniční tratí. Auta se napojí na ulici Polní a vyhnou se tak věčně ucpanému podjezdu v Předmostí.

„Pro tuto stavbu teď vykupujeme pozemky a už jich nechybí tolik. Daří se nám i výkupy pro průpich a spolupracujeme se společností Juta i v otázce demolice budov v jejím areálu," přiblížil Martin Smolka, ředitel krajské správy Ředitelství silnic a dálnic.

Podle něj je reálné, že se začne stavět v příštím roce.

„Stavba mimoúrovňového křížení v Předmostí bude stát 750 milionů korun, první etapa průpichu zhruba 200 milionů," upřesnil.

Průtah Kozlovicemi?

Pracovní skupina, ve které jsou zástupci kraje a města, ale jedná i o dalších dopravních akcích, na něž se dlouho čeká.

„Věnovali jsme se i průtahu Kozlovicemi. Obec je po rekonstrukci kanalizace a sítí a kraj tuto silnici sice opravil, ale jen provizorně. Chystá se projektová dokumentace a příprava na to, aby byl průtah Kozlovicemi dokončen," zmínil hejtman. Problémem je i dopravní zátěž, kterou způsobuje kamionová doprava okolním obcím – například Pavlovicím nebo Tučínu.

„Občané to vnímají silně negativně. Chceme dopravu řešit komplexně – od Lipníku až po severní přerovskou část," uzavřel.