„Nemůžeme říci, že by to pro nás bylo nějaké překvapení, protože už v době, kdy se zde prováděly sondy, bylo patrné, že tam kostka je. V minulosti se dělaly kočičí hlavy buď ze žulové nebo čedičové kostky,“ popsal hlavní stavbyvedoucí Arnold Rozehnal.
Dělníci narazili na původní povrch po odfrézování komunikace a dlažba se nacházela na ploše zhruba 500 metrů čtverečních. „Na starších cestách se s tímto jevem setkáváme poměrně často - kostky se většinou nevybagrovaly a rovnou je překryl nový asfaltový povrch,“ řekl.

Obnažená historická dlažba se stala rázem námětem debat Přerovanů, kteří se dohadovali, kdy se Komenského třída poprvé asfaltovala. Někdo tipoval sedmdesátá léta, jiný šedesátá. Podle historika Petra Sehnálka z Muzea Komenského v Přerově překryl dlažbu poprvé asfaltový koberec v první polovině sedmdesátých let minulého století.
„Za první republiky se ulice ve městě pravidelně předlažďovaly, takže stavebníci teď zřejmě nenarazili na původní historické kostky z 19. století, které známe z historických fotografií Přerova. Například křižovatka u Šířavy byla předlážděna v roce 1930, podobně jako jiné ulice ve městě. Údaje o pozdějších stavebních úpravách už nemáme k dispozici. V dobovém tisku z roku 1966 se ale dočítáme, že městu scházejí na opravy kapacity a v Přerově není dost dlaždičů,“ uvedl jednu zajímavost Petr Sehnálek.
Jak upřesnil ředitel Státního okresního archivu Jiří Lapáček, působila ve městě za první republiky firma Bratří Jan a Karel Jaškové, podnikatelé dlažeb v Přerově.
„Měla žulové lomy ve Frýdberku, dnešní Žulové, drobové lomy v Dolním Újezdu, ve Výklekách a Hradčanech u Nezamyslic. Firma byla založena v roce 1898 a působila ještě chvíli po válce. Pak ale byla znárodněna,“ doplnil.

Zažila všechny přelomové události Přerova
Historická dlažba na Komenského třídě a v ulici Velké Novosady zažila bez nadsázky všechny přelomové události Přerova.
„Nejen německou okupaci, ale zažila i příjezd sovětských tanků v roce 1968. Na dobových snímcích jsou patrné i záběry z prvomájových průvodů, kdy jdou po této vydlážděné ulici železničáři,“ zmínil Petr Sehnálek.
Stavebníci aktuálně na křižovatce ulic Velké Novosady, Kojetínská a Komenského kopou výkop pro konstrukční vrstvy, a tyto práce budou probíhat do poloviny prázdnin. Pak se přemístí na druhou část.
„Jsou tam přeložky vody, veřejného osvětlení, překládá se plynovod a část parovodu. V areálu Juty máme komunikaci na podkladních vrstvách, připravujeme tam výkopy pro chodník a cyklostezky,“ popsal postup prací hlavní stavbyvedoucí Arnold Rozehnal.