Zahájení stavby provázelo všeobecné nadšení – o vybudování úseku dálnice D1 Přerov – Lipník nad Bečvou se veřejně mluvilo už několik let.

„Dálnice D1 je jednoznačně naše nejdůležitější dopravní tepna, která spojuje průmyslová centra naší republiky v ose Praha – Brno – Ostrava, a její dokončení je tedy pro naši ekonomiku velmi důležité," konstatoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa. Dálnice by měla být uvedena do provozu v červenci 2018, zhotovitelem je firma Skanska.

Zahájení výstavby dalšího úseku dálnice D1: Lipník – Přerov

Zahájení výstavby dalšího úseku dálnice D1 Lipník – Přerov. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Výstižným slovem „konečně" se ke stavbě vyjádřil hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil.

„Jsem rád, že výstava D1 započala, ale důležitější krok je výstavba úseku Přerov – Říkovice. Tato část je podmíněná činností průmyslové zóny v Bochoři. Zahájení tohoto úseku D1 je zásadní jak pro Olomoucký kraj, tak pro dopravní situaci v Přerově. Vždy to byla naše priorita," zmínil.

Důvodů, proč se tak zásadní stavby zpomalují, je podle něj více.

„Bezzubá legislativa, výkupy pozemků a v neposlední řadě střídání ministrů, ředitelů ŘSD a priorit – těch vlivů je celá řada. Musí se vyřešit legislativní procedury, které by všechny důležité stavby v České republice urychlily. Jde o nastavení parametrů, kdy lidé nebudou nuceni dohadovat se o ceně, a kdy nebudou do procesů vstupovat ekologové a další iniciativy, které stavbu prodražují a prodlužují," dodal Rozbořil.

D1 - úsek Přerov - Lipník nad Bečvou

Úsek D1 - Přerov - Lipník nad Bečvou pod drobnohledem. Infografika Deníku (Klikněte pro zvětšení)

Přerov potřebuje obchvat

Pro tristní dopravní situaci v Přerově se ale výstavbou nového dálničního úseku na lepší časy neblýská.

„Přerov zažije velký nápor aut, ale to zažívá už dnes. Vykupujeme další pozemky, abychom mohli dokončit skutečně celou dálnici. Intenzivně chystáme přípravu dalšího úseku Říkovice, máme čtyřicet procent zajištěných pozemků a našim interním cílem je vypsat soutěž v příštím roce," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Na dokončení poslední úseku čekají i zástupci města Přerov.

„Tranzitní doprava je největší problémem Přerova, tento první úsek do Lipníku může krátkodobě způsobit zhoršení dopravní situace u nás, dokud se nepostaví část do Říkovic a úseky se nepropojí, tak se dopravní situace nezlepší. Přerov potřebuje dálniční obchvat," řekl náměstek primátora Petr Měřínský.

Starostové obcí: Máme obavy

Stavba zahrnuje kromě hlavní trasy také přeložky silnic I. třídy (I/55 Kokory – Přerov), II. třídy (II/436 Čekyně – Přerov, II/437 Dolní Újezd – Lipník nad Bečvou – Trnávka) a několika silnic III. třídy. V trase jsou situovány čtyři mimoúrovňové křižovatky, součástí projektu je také velká oboustranné odpočívadlo u Oseku nad Bečvou. Stavba prochází u Prosenic úložištěm teplárenského popílku, který bude částečně vytěžen a po úpravě zabudován do sendvičové konstrukce násypového tělesa hlavní trasy.

Není překvapením, že samotná realizace výstavby dálnice se nejvíce dotkne lidí žijících v okolních vesnicích. Právě jejich starostové se na výstavbu dívají skepticky.

„Je to určitý zásah, každá změna vyvolává otazník. O celkové koncepci jsme mluvili možná už před dvaceti lety a vládlo nadšení. Když se ale půjde do detailů, je tady několik problémů, které dopadají na okolí. Například to, že retenční vody z dálnice se mají pouštět meliorační strouhou do Strhance – v případě silnějších dešťů nám hrozí zaplavení, protože nejsou nachystané odtokové trasy," prozradil své obavy starosta Prosenic Otakar Dokoupil.

Iluze si nedělá ani starosta Oseku nad Bečvou Martin Engl.

„Denně nám obcí projede devět a půl tisíce aut, teď k tomu přibude i stavební technika – následující tři roky to pro nás bude zátěž, ale potom snad nastane klid. Myslím si ale, že dokud nebude dodělaný úsek Přerov – Říkovice, tak doprava, která jede na Břeclav či Hulín, pojede stejně přes nás," vysvětlil.

Dálnice znamená velký zásah do celé krajiny. I na to si obyvatelé budou muset zvyknout.

„Z globálního hlediska je dobře, že se dálnice postaví, nicméně si na druhou stranu musíme uvědomit, že přijdeme o krajinu Moravské brány, dálnice naruší krajinný kolorit a přijdeme tak opravdu o něco vzácného," uzavřel starosta Veselíčka Tomáš Šulák.

Bližší informace k realizaci stavby by starostům zainteresovaných vesnic mělo poskytnout ŘSD i Skanska na setkání ve Veselíčku, které by se mělo konat se v druhé polovině srpna.