„Tento most byl v havarijním stavu. Využili jsme, že je určený k demolici, a zkoušíme na něm zátěžové modely. Na tomto mostě byla navíc použita technologie k zesílení nosné konstrukce. Je to patent, který na nikde na světě nebyl použitý. Nyní zkoušíme, co konstrukce unese a jak se na ní projeví dodatečné zesílení,“ popsal mluvčí ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Vědečtí experti na mostě pracovali více než čtvrt roku. V souvislosti se středečním experimentem na konstrukci nainstalovali přes sto měřicích míst. Získají velké množství dat, které budou zpracovávat několik měsíců.

Ilustrační foto
Opravu náměstí v Mohelnici protáhne výměna šachet, až do září

„Průhyb se měří několika metodami. Jednak jsou na panelech umístěné snímače, měří se geodeticky, pak pomocí tohoto zařízení, které sleduje bílé terče na mostě,“ ukazoval Tomáš Rotter, docent na fakultě stavební ČVUT Praha.

„Taková totální řízená destrukce je zcela unikání. V České republice se provádí poprvé,“ dodal.

Okolo poledne byla na mostě zátěž o hmotnosti 370 tun. Tvořily ji betonové panely a velké pytle se štěrkem. Konstrukce se prohnula o třicet milimetrů.

Do večerních 17 hodin na konstrukci, kde byla v poslední době z bezpečnostních důvodů omezena tonáž vozidel na patnáct tun, naskládaly jeřáby neuvěřitelných 450 tun zátěže. Most přitom stále odolával.

Výzkum není samoúčelný: Takových mostů máme v České republice desítky, možná stovky. Výsledky, které tu získáme, dokážeme uplatnit při hodnocení mostů, které stojí,“ dodal Tomáš Rotter.

Po ukončení experimentu stavbaři most zdemolují. „Ještě letos tu vystavíme nový,“ uzavřel Jan Rýdl.

Studie budoucí podoby přestupního terminálu Šumperk.
Stavba terminálu v Šumperku dopravu neuškrtí