Manželé Kolářovi z Velkého Újezdu přijeli na první letošní spanilou jízdu automobilových a motocyklových veteránů do Přerova stylově. Ve voze Ford model A z roku 1928, ve kterém během americké prohibice ve třicátých letech mafiáni načerno pašovali whiskey z Mexika.
„Tento vůz se vyráběl v patnácti různých modifikacích - přes nákladní až po osobní. Máme těsně poválečný technický průkaz, protože auto bylo přivezeno do České republiky ještě před válkou,“ prozradil hrdý majitel Bivoj Kolář. Vůz je plně funkční a zvládne i delší trasy.
„Odpovídá všem technickým požadavkům na provoz a už jsme s ním jeli po vlastní ose i z Olomouce do Piešťan. Na dlouhé trasy ale raději s manželkou bereme přívěs,“ řekl.
Setkání automobilových a motocyklových veteránů, které má už druhý rok v podtitulu Ze zámku na hrad, letos hostilo sto dvacet nablýskaných strojů. Na Horní náměstí, kde byl start spanilé jízdy, dorazily v neděli dopoledne stovky návštěvníků.
Lidé se mohli nejen pokochat unikátními historickými kousky, ale i zhlédnout dobovou módní přehlídku a taneční ukázky ve stylu třicátých let. Nechybělo vystoupení Pěveckého sboru Vocantes, ale ani letecké akrobatické kousky na obloze.
„Veteránů dorazilo kolem sto dvaceti. Z motocyklů je nejstarší anglický Douglas z roku 1914 s řemenem, což je velice zajímavá mašina - nemá totiž spojku. Aby na motorce řidič vyjel, musí ji v podstatě roztlačit, potom na křižovatce zase zhasnout a znovu se rozběhnout. Je to tedy skoro sportovní výkon,“ popsal pořadatel akce Jiří Zemánek z Oldtimer clubu Helfštýn. K vidění byly i další unikátní motocykly - Harley Davidson z roku 1927 nebo Zündapp, vyrobený v roce 1937.
„Jsem maximálně spokojený, protože těch předválečných strojů je zhruba polovina. Na poslední chvíli dorazil luxusní vůz Bentley z roku 1937, je tu i Rolls-Royce, máme tu pragovky, aerovky i tatrovky. Historické Horní náměstí ještě více podtrhlo dobovou atmosféru a jsme rádi, že se nám podařilo založit krásnou tradici - jakýsi malý Helfštýnský okruh,“ zmínil.
Nablýskaní veteráni se z Přerova vydali na trasu dlouhou šedesát pět kilometrů. „Pojedeme přes Žebračku do Prosenic, Buku, Lazník a Tršic s cílem ve Velkém Újezdu. Po krátké přestávce a výstavě vyrazíme do Kozlova, Bohuslávek, Dolního Újezdu Veselíčka a dále přes Lipník až na Helfštýn. Vzhledem k tomu, že je stav silnic po zimě doslova tragický, musel jsem trasu třikrát předělávat,“ popsal přípravy Jiří Zemánek.
Letošní ročník hostil také jednu zajímavou osobnost. „Na akci přijel cestovatel Petr Hošťálek z Českých Budějovic, který se vydal po stopách starého závodu z počátku 19. století z Paříže do Vídně. Jel po ose na stroji Laurin & Klement z roku 1901,“ uvedl pořadatel. Právě Petr Hošťálek je také majitelem anglického motocyklu Douglas. Zakládá si na autentickém vzhledu motorky i s původními prvky.
„Pořídil jsem tento motocykl od specialisty z Holandska. Uznávám původní a dochovaný stav, který je mi daleko bližší než dnešní renovace, kdy je všechno chromované a vyleštěné. Motocykl je původní - včetně kůže na sedle z roku 1914, tedy z doby přes první světovou válkou. Tehdy na něm jezdili převážně vojáci - byl to nejlepší a nejspolehlivější spojařský motocykl už za první světové války,“ vylíčil Petr Hoštálek.
Motorka se podle něj brzy rozšířila po celé Evropě. „Styl jízdy je trochu primitivní, ale jel jsem s ní i štreku dlouhou tři sta kilometrů - a je nesmírně spolehlivá,“ pochvaloval si.
Spanilou jízdu Ze zámku na hrad odstartoval přesně v 11 hodin primátor města Petr Vrána, který ocenil nejsympatičtější motocykl a automobil poháry. „Jsem srdcař, a protože můj dědeček měl aerovku 50, nemůže být moje volba jiná. Z motocyklů mě nejvíce zaujala Jawa Pérák,“ prozradil své favority primátor.