„Silnice druhé třídy stojí v cestě už rozestavěné dálnici, takže musí ustoupit vyšší kategorii komunikace. Předpokládám, že všichni Přerované, ale i lidé, kteří se potřebují dostat do Rokytnice, tuto změnu akceptují a zajížďka pro ně nebude velká,“ řekl náměstek pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO).
Silnice druhé třídy se podle něj uzavře natrvalo a v úseku vznikne nové mimoúrovňové křížení Přerov - sever. Auta budou nově využívat pouze přeložku silnice, která zde již byla vybudována.

Pro vozidla sice není zajížďka nijak dlouhá, ale řidiči z Rokytnice, Brodku u Přerova nebo Citova se musejí připravit na to, že začnou využívat frekventovanější silnici, kde je hustý provoz.
„Na počátku roku jsme zde nechali upravit detektor, který špatně snímal světla, a proto na semaforu zbytečně dlouho svítila červená. Zatímco dříve tu stály dlouhé kolony, teď je situace rozhodně lepší,“ zhodnotil Tomáš Navrátil.
Přes hlavní tah, nebo přes Dluhonice
Vážnější problémy nepocítí v souvislosti s uzavírkou silnice ani obyvatelé Rokytnice.
„O trvalém uzavření komunikace jsme se dozvěděli prostřednictvím Facebooku, oficiálně nám nic nepřišlo. Znamená to možná jen komplikaci v dojezdu do Přerova - cesta ve směru na Olomouc je totiž trochu ucpaná. Teprve provoz ale ukáže, jaká bude realita. Část lidí zřejmě zvolí cestu přes Dluhonice,“ konstatoval starosta Rokytnice u Přerova Kamil Malenda.
Stavba dálnice D1 se podle něj zatím do zhoršení života v obci nijak nepromítla.
„Dá se očekávat pouze větší provoz nákladních aut kolem dálnice, protože skrývky zeminy budou rozváženy do Kokor i Brodku, takže se zvýší frekvence aut,“ soudí starosta.

Začalo se kácením, hotovo do roku 2025
Stavba dálnice D1 v úseku mezi Říkovicemi a Přerovem začala v lednu skrývkou zeminy a kácením stromů. Zhotovitelem deset kilometrů dlouhého úseku za 6,92 miliard korun je sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc. Úsek má být hotový do roku 2025.
Součástí dálnice jsou tři mimoúrovňové křižovatky, protihlukové stěny o délce čtyři kilometry a čtrnáct mostů.
Nejnáročnějším objektem je téměř kilometr dlouhá mostní estakáda, která převádí dálnici přes řeku Bečvu, chemičku Precheza a čtyřkolejnou trať Olomouc - Přerov.
Úsek dálnice D1 je rozdělený na tři části.
„První je ve směru od Kroměříže, druhá část je rozdělena koridorem trati Břeclav - Přerov a vede od železnice po řeku Bečvu. Poslední část je od Bečvy směrem na Lipník,“ upřesnil ředitel stavby Petr Černík ze společnosti Strabag.

Kilometrová estakáda
Klíčovým objektem úseku je ocelová konstrukce, která překonává jak řeku Bečvu, tak čtyřkolejnou železniční trať.
„Byla navržena dlouhá estakáda, která bude z ocelových nosníků na betonových sloupech. Mostovka má délku necelý kilometr a tento zásadní projekt realizuje firma Doprastav,“ upřesnil Petr Černík.
Stavba vypukne už v květnu.
„Součástí zakázky je i úprava skládky zelené skalice, protože procházíme nad ní. Konstrukce mostu je tomu uzpůsobena tak, že nosníky jsou v místě křížení se zelenou skalicí uzavřené, aby konstrukce nad skládkou netrpěla,“ doplnil.

Klíčový úsek dálnice D1 stále brzdí obstrukce ekologických aktivistů. Spolky Děti Země a Krajina Dluhonice nedávno opět napadly již zahájenou stavbu - tentokrát se jim nelíbí rozhodnutí olomouckého magistrátu.
Oba spolky nesouhlasí s kácením dřevin i ve vegetačním období a nepovažují uloženou náhradní výsadbu za způsobenou ekologickou újmu za přiměřenou.