„Silnice druhé třídy stojí v cestě už rozestavěné dálnici, takže musí ustoupit vyšší kategorii komunikace. Předpokládám, že všichni Přerované, ale i lidé, kteří se potřebují dostat do Rokytnice, tuto změnu akceptují a zajížďka pro ně nebude velká,“ řekl náměstek pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO).

Silnice druhé třídy se podle něj uzavře natrvalo a v úseku vznikne nové mimoúrovňové křížení Přerov - sever. Auta budou nově využívat pouze přeložku silnice, která zde již byla vybudována.

Vizualizace dálnice D55 Olomouc - Kokory
D55 z Olomouce na Přerov už má firmu, stavba vypukne brzy

Pro vozidla sice není zajížďka nijak dlouhá, ale řidiči z Rokytnice, Brodku u Přerova nebo Citova se musejí připravit na to, že začnou využívat frekventovanější silnici, kde je hustý provoz.

„Na počátku roku jsme zde nechali upravit detektor, který špatně snímal světla, a proto na semaforu zbytečně dlouho svítila červená. Zatímco dříve tu stály dlouhé kolony, teď je situace rozhodně lepší,“ zhodnotil Tomáš Navrátil.

Přes hlavní tah, nebo přes Dluhonice

Vážnější problémy nepocítí v souvislosti s uzavírkou silnice ani obyvatelé Rokytnice.

„O trvalém uzavření komunikace jsme se dozvěděli prostřednictvím Facebooku, oficiálně nám nic nepřišlo. Znamená to možná jen komplikaci v dojezdu do Přerova - cesta ve směru na Olomouc je totiž trochu ucpaná. Teprve provoz ale ukáže, jaká bude realita. Část lidí zřejmě zvolí cestu přes Dluhonice,“ konstatoval starosta Rokytnice u Přerova Kamil Malenda.

Stavba dálnice D1 se podle něj zatím do zhoršení života v obci nijak nepromítla.

„Dá se očekávat pouze větší provoz nákladních aut kolem dálnice, protože skrývky zeminy budou rozváženy do Kokor i Brodku, takže se zvýší frekvence aut,“ soudí starosta.

Oprava poničené komunikace v ulici Kočíře, která spojuje místní části Předmostí a Vinary, ve středu začala.
Oprava silnice u Vinar začíná, dostala zabrat při stavbě dálnice D1

Začalo se kácením, hotovo do roku 2025

Stavba dálnice D1 v úseku mezi Říkovicemi a Přerovem začala v lednu skrývkou zeminy a kácením stromů. Zhotovitelem deset kilometrů dlouhého úseku za 6,92 miliard korun je sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc. Úsek má být hotový do roku 2025.

Součástí dálnice jsou tři mimoúrovňové křižovatky, protihlukové stěny o délce čtyři kilometry a čtrnáct mostů.

Nejnáročnějším objektem je téměř kilometr dlouhá mostní estakáda, která převádí dálnici přes řeku Bečvu, chemičku Precheza a čtyřkolejnou trať Olomouc - Přerov.

Úsek dálnice D1 je rozdělený na tři části.

„První je ve směru od Kroměříže, druhá část je rozdělena koridorem trati Břeclav - Přerov a vede od železnice po řeku Bečvu. Poslední část je od Bečvy směrem na Lipník,“ upřesnil ředitel stavby Petr Černík ze společnosti Strabag.

Stavba dálnice D1 v úseku mezi Říkovicemi a Přerovem, 30. ledna 2023
Stavba D1 u Přerova začala skrývkou a kácením, na jaře vypukne naplno

Kilometrová estakáda

Klíčovým objektem úseku je ocelová konstrukce, která překonává jak řeku Bečvu, tak čtyřkolejnou železniční trať.

„Byla navržena dlouhá estakáda, která bude z ocelových nosníků na betonových sloupech. Mostovka má délku necelý kilometr a tento zásadní projekt realizuje firma Doprastav,“ upřesnil Petr Černík.

Stavba vypukne už v květnu.

„Součástí zakázky je i úprava skládky zelené skalice, protože procházíme nad ní. Konstrukce mostu je tomu uzpůsobena tak, že nosníky jsou v místě křížení se zelenou skalicí uzavřené, aby konstrukce nad skládkou netrpěla,“ doplnil.

Stavba dálnice D1 v úseku mezi Říkovicemi a Přerovem, 30. ledna 2023
Děti Země a Krajina Dluhonice opět napadly stavbu D1 u Přerova, kvůli kácení

Klíčový úsek dálnice D1 stále brzdí obstrukce ekologických aktivistů. Spolky Děti Země a Krajina Dluhonice nedávno opět napadly již zahájenou stavbu - tentokrát se jim nelíbí rozhodnutí olomouckého magistrátu.

Oba spolky nesouhlasí s kácením dřevin i ve vegetačním období a nepovažují uloženou náhradní výsadbu za způsobenou ekologickou újmu za přiměřenou.