V nadlimitní hlukové zátěži žije více než polovina obyvatel této vesnice. Příčina je jasná – doprava na hlavním silničním tahu z Olomouce do Ostravy, který obec protíná.
Není slyšet vlastního slova
„Je to tady hrůza. Ten rámus je tu takový, že když člověk vyjde před dům, tak kolikrát neslyší vlastního slova,“ popsal situaci polomský starosta Václav Sládeček. Podle jeho slov se obec snažila problém řešit už několikrát.
Starosta: lidem by pomohla plastová okna
„Když jsme před dvěmi třemi lety jednali se správcem komunikace, Ředitelstvím silnic a dálnic, oháněli se výsledky měření, které si sami nechali zpracovat. Podle nich bylo zatížení hlukem těsně pod stanovenými limity,“ informoval Václav Sládeček.
Z výstavby protihlukových opatření tak sešlo. „Jenže za tu dobu vzrostlo množství projíždějících aut a s tím samozřejmě i hluk,“ sdělil polomský starosta.
Ten se obává, že lidé budou muset na zlepšení situace čekat další dva tři roky, na dobu, kdy se plánuje rekonstrukce zmíněné silnice. „V jejím rámci se zde mají stavět i třímetrové protihlukové stěny,“ řekl Sládeček.
Ten už ve věci opatření proti zvýšené hlukové zátěži znovu oslovil Ředitelství silnic a dálnic. To ale údajně dosud výsledky nových měření nemá. „Ideální by bylo, kdyby lidem nechali udělat plastové okna, ať mají alespoň doma trochu klid,“ míní starosta.
Majitel silnice: hluk je v normě
Pavel Študent z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uvedl, že výsledky měření se k němu zatím nedostaly. „Podle průzkumu, který jsme si nechávali zpracovat my, jsou všechny limity v pořádku,“ sdělil Pavel Študent.
Jak ale dále podotkl, pokud se prokáže, že je obec nadměrně zatížena hlukem, je ŘSD jako správce povinen ze zákona problém řešit.
„Budeme muset začít jednat s hygienickou stanicí a navrhnout nějaká opatření. To bývají buď protihlukové stěny nebo okna,“ dodal Pavel Študent.
Situace v Polomi je extrémní
„Situace v Polomi je opravdu extrémní a hodnoty zatížení jsou zde velmi vysoké,“ řekl Michal Bernard z Ekologického právního servisu, který se analýzou hlukových měření zabývá. Podle jeho slov musí na výsledky měření navazovat vypracování akčních plánů snižování zátěže.
„Ty musí být hotovy do 18. července a musí obsahovat konkrétní opatření, jak v daných lokalitách situaci řešit. Dělá to ministerstvo dopravy a musí do nich být zapojena i veřejnost,“ vysvětlil Bernard.
Prakticky to vypadá tak, že ministerstvo vyvěsí záměr na internetu a lidé na něj mohou ve lhůtě 45 dnů reagovat. „Velmi doporučuji, aby se lidé svými připomínkami do celého procesu zapojili. Jedině tak mohou být konkrétní návrhy do řešení problému zapracovány,“ uvedl Michal Bernard.
Obec může podat hlukovou žalobu
Další možností je podle jeho slov hluková žaloba. „Ty bývají v poslední době velmi úspěšné. Ze zákona totiž musí majitel komunikace nebo jiného zdroje hluku dodržovat všechny stanovené limity. Pokud je překračuje, musí proti tomu udělat potřebná opatření,“ sdělil Bernard.
Jak ale dále podotkl, problémem je to, že stát zatím na protihluková opatření nedává dost peněz. „Proto se mnohá řešení stále odkládají,“ dodal Bernard.
PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY Z PŘEROVSKA