Trasu začínáme na hranickém náměstí. Přes světelnou křižovatku Motošín se vydáme kolem Bečvy na Rybáře. Cestou mineme splav a zahrádkářskou kolonii.

Na Rybářích si můžeme dopřát první odpočinek na nedávno zbudovaném odpočívadle pro cyklisty. Máme za sebou necelé čtyři kilometry dnešní vyjížďky, které však byly asi nejméně náročné.

Po značené turistické značce vyjedeme půl kilometru nahoru roklí Bystřina na zpevněnou lesní cestu. Druhou možností, jak se nahoru dostat, je cesta Havlíčkovou ulicí v Hranicích. Lesní úsek však bývá na podzim pokryt vrstvou listí, jízda na kole by tak mohla být nepříjemná.

Po cestě zvané Gabrielka, podle dcery Bedřicha Smetany se vydáme ve směru do Týna nad Bečvou. Cestou se po pravé straně otevře několik vyhlídek. Máte tak možnost sledovat Rybáře, Drahotuše, Klokočí, Hrabůvku a o pár set metrů později také Slavíč ze stometrové výšky.

Cesta doposud mírně stoupala, jakmile dojedete na rozcestí u Lipové skalky, můžete se těšit na mírný sjezd. Zde mohu jedině doporučit nechat kola na cestě a vyjít kousek nahoru k vyhlídkovému altánu. Ten je sice částečně poničen a nemůže tak sloužit k odpočinku, výhled do údolí Moravské brány však poskytnout může. Po Gabrielce pak pokračujte dále.

U cesty si můžete všimnout zajímavých přírodních útvarů a desítek kmenů stromů, které lesníci nedávno pokáceli. I proto je cesta lehce blátivá, ale projet se tudy dá lépe než dole u Bečvy.

Nacházíte se na experimentální lesní naučné stezce. Proto cestou míjíte několik informačních tabulí, ze kterých můžete vyčíst zajímavé informace o lese a zvěři, která se v této oblasti nachází. Budete-li mít štěstí, spatříte na cestě před sebou srnky, veverky i dravé ptáky.

U rozcestí Za Krásnicí nezapomeňte odbočit vlevo na Helfštýn. Rovně byste totiž sjeli rovnou do Týna a ztratili tak desítky metrů nadmořské výšky. Cesta po modré značce sice chvíli není vhodná pro kola, po chvíli se ale napojí na nově zpevněnou štěrkovou cestu, která vás zavede na parkoviště u Helfštýna.

Můžete tak navštívit jeden z nejrozsáhlejších hradů v České republice, který byl postaven koncem 13. století. V září a v říjnu je hrad otevřen denně kromě pondělí.

Po asfaltové cestě sjedeme dolů do Týna nad Bečvou, kde se můžeme občerstvit v některé z restaurací. Jedna z nich se nachází přímo vedle hlavní cesty, druhou naleznete pod náměstím.

Na náměstí jsou hned dvě zajímavé věci. Válečné veterány jistě zaujme pomník obětem první světové války umístěný v parčíku, milovníci hudby nepřehlédnou dům, ve kterém pobýval známý český skladatel Bedřich Smetana. Ten nepobýval jen v Litomyšli a ve Švédsku, především v létě si oblíbil právě Týn nad Bečvou.

Říká se, že chodil se svou malou dcerou Gabrielou na procházky lesem. Nejčastěji to bylo právě po cestě, po které jsme před chvílí jeli. Jeho dcera se však nedožila ani dvou let a na její počest začali místní říkat této cestě Gabrielka U místního kostela, nedaleko náměstí, je také její pomník, na který se můžete podívat.

Pak se vydejte na hlavní cestu a odtud vlevo, do kopce. Po úzké klikaté cestě dorazíte k obci Lhota. Na křižovatce se sousoším Cyrila a Metoděje s erbem svatého Václava, které zde stojí bezmála sto let, odbočte vlevo.

Po několika kilometrech budete křižovat turistickou značku v nejvyšším bodě dnešního výletu, téměř 500 metrů nad mořem. I při zhoršené viditelnosti odtud můžete vidět do sousedního kraje na Hostýn s věrnou elektrárnou a kostelem. Obkroužíte Maleník se stožáry vysílaček, a pak už dorazíte do Paršovic, kterým již zdálky dominuje střecha místního kostela. V Paršovicích máte možnost výběru.

Do Hranic se totiž dostanete jak rovně přes Opatovice, tak i vlevo přes Valšovice, kde vás čeká další kopec.

Z Valšovic ale prakticky až do Hranic jedete z kopce. Pokud máte stále ještě dost energie, můžete zkusit nasbírat nějaké hřiby v listnatém lese nad Zbrašovem.

V Teplicích můžete přibrzdit u komína, kterým byly objeveny Zbrašovské aragonitové jeskyně. Kolem dvou pramenů kyselky pak dorazíte k hranickému parku, u kterého tak uzavřete dnešní jízdní okruh.

KOLIK UJEDETE

• Valšovice 24,3
  • Zbrašov 26,6
  • Hranice, náměstí TGM 30,4
  • Příště se můžete těšit na trasu: Hranice - Špičky - Heřmanice - Polom - Bělotín - Hranice