První část trasy bude mírně náročná, čeká nás například prudké stoupání k cementárenskému lomu, závěr trasy však bude pohodlný.

Z hranického náměstí vyrazíme tentokrát směrem na východ. Do kopce začneme stoupat na křižovatce Komenského a Hřbitovní ulice u sochy panenky Marie. Vedle ní si pozornější z vás jistě všimnou domu se zachovanými sgrafity na zdech.

Kolem hřbitova, malého nádraží a domova důchodců vyjedeme až k poutnímu místu Kostelíček s menším hřbitovem. Ohlédnete-li se za sebe, můžete spatřit nádherný pohled takřka na celé Hranice, kterým dominuje kostel na Masarykově náměstí a také zámecká a radniční věž.

Okrajově mineme přírodní rezervaci nad Kostelíčkem. U velké lípy pak zatočte vlevo. Cesta vede prudce do kopce, po obou stranách minete poslední rodinné domy na území Hranic.

Po necelém kilometru dorazíte na nejvyšší místo dnešního výletu. Po levé straně si jistě všimnete stále se rozšiřujícího lomu hranické cementárny. Na protějších kopcích jsou pak k vidění dvě větrné elektrárny u Jindřichova. Od lomu směřuje naše trasa kolem Hluzova do Špiček. Trasa je dobře značená žlutými šipkami mezinárodní cyklostezky Greenways, která přes Moravu spojuje polský Krakov a rakouské hlavní město Vídeň.

Při cestě do Špiček lemují silnici po obou stranách stromy. Několik z nich ale bylo poškozeno při silném větru. Špičky se před vámi budou ukazovat několikrát. Dominuje jim kostel na horním konci vesnice, ke kterému za chvíli dorazíte. Je u něj i odpočívadlo pro cyklisty s mapou, kde můžete prostudovat, kudy vede trasa dnešního výletu dále.

Před kostelem zahněte vlevo a následně vpravo, podle šipky na Hranické Loučky. Po pravé straně míjíte účelové letiště, jehož travnatá plocha může v nouzi pomoct letadlům k přistání. Opět se vám budou otevírat nezapomenutelné výhledy po obou stranách.

Zatímco vpravo v údolí řeky Bečvy vidíte Černotín, vlevo bude k vidění Veselský kopec u Oder, který nelze přehlédnout díky vysokému televiznímu vysílači. Při dobré viditelnosti můžete vpravo za Černotínem vidět i Kelčský Javorník, jehož výška dosahuje přes 800 metrů, nebo třeba Hostýn, ke kterému se příblížíme při příštím výletu.

V Hranických Loučkách se můžete zastavit u bývalého větrného mlýna. Jedete totiž po jedné z tras „mlynářského krajánka“, tedy po stopách využívání vodní a větrné energie na Hranicku. Z informační tabule se můžete dozvědět, že mlýn v někdejších Kozích Loučkách byl po druhé světové válce zrušen.

Stále po hlavní silnici sjedete dolů do údolí Loučského potoka. Ten pramení nedaleko od silnice v lese a u hustopečských rybníků se vlévá do Bečvy. Přejedete hranici Olomouckého kraje, čímž se dostanete na území kraje Moravskoslezského.

V obci Heřmanice, místní části Starého Jičína, se můžete zastavit třeba v areálu místní restaurace. Nedávno zde totiž bylo otevřeno dětské hřiště. Jedou-li s vámi děti, jistě ocení nové průlezky, skluzavky a houpačky. Jakmile vyrazíte na další cestu, můžete po levé ruce vidět dnes již značně zchátralou budovu bývalé základní školy.

Při výjezdu z Heřmanic již před sebou slyšíte hlavní silniční tah mezi Olomoucí a Ostravou, ačkoliv je vzdálen ještě přes kilometr. Pod kopcem pěkná cesta po silnici na chvíli končí.

Pokud byste jeli dále, mohli byste dojet až na hrad Starý Jičín. Na křižovatce mezinárodní cyklotrasy s cyklotrasou číslo 6225 se vydáme již po stezce místní. Ta nás zavede kolem tří polomských rybníků do Polomi. Po pravé straně vedou koleje, z dálky si můžete prohlédnout nedávno zrekonstruvanou nádražní budovu.

Podle šipek cyklostezky projedete celou Polomí (občerstvit se můžete například v Bistru u Jarky nedaleko nádraží) a pojedete dále směrem na Bělotín. Cestou je zbudováno opět jedno odpočívadlo pro cyklisty, mapa je ale bohužel poškozená. Asfaltová cesta se mezi Polomí a Bělotínem střídá se zpevněnou cestou štěrkovou.

Před Bělotínem dochází k zajímavému křížení. Zatímco cyklostezka vede souběžně s železničním koridorem rovně, silnice se náhle stáčí a vede kousek nad vámi po bělotínském obchvatu. Cestou jedete kolem dvou rybníků v Bělotíně. U vlakové zastávky v Bělotíně trať podjeďte. Dostanete se tak do centra obce.

Hladovější z vás mohou vyzkoušet bohatou nabídku místního motorestu, jiní mohou věnovat chvilku zajímavým informacím u autobusové zastávky. Dozvíte se například, že Bělotín je starý již přes 800 let. Řeč je také o rozvodí, které se nachází u silnice mezi Bělotínem a Hranicemi.

Právě zde, na Jelením kopci, se prý v době ledové zastavilo putování skandinávského ledovce. V Bělotíně projedeme zpět pod železniční tratí po hlavní silnici a na konci obce zatočíme vpravo, směr Střítež nad Ludinou.

Projeďte další částí Bělotína, ve které byly letos vystavěny také nové bytové jednotky, železnici tentokrát nadjeďte a vydejte se mezi pole nad Bělotínem.

Asi půl kilometru za obcí projíždíte kolem stavby dálnice D 47, konkrétně nedokončený úsek Bělotín až Hladké Životice. Po cestě pokračujte až do Stříteže nad Ludinou (kolem lesní odbočky na Nejdek z druhého výletu).

Ze Stříteže do Hranic pak můžete jet rovnou, nebo zajížďkou přes Olšovec.Pokud ale projedete kousek po poli, dostanete se již na úsek dálnice, po kterém se dá na kole jet. Po Potštátské ulici a třídě 1. máje zakončujeme dnešní cyklovýlet.

KOLIK UJEDETE

  • Hranice, náměstí TGM 0,0
  • Hranice, Kostelíček 2,5
  • Hluzov, horní konec 4,5
  • Špičky, kostel 7,2
  • Hranické Loučky 10,6
  • Heřmanice, škola 13,2
  • Polom, nádraží 15,4
  • Bělotín, nádraží 20,8
  • Velká, dálnice 27,4
  • Hranice, náměstí TGM 30,5

    Příště se můžete těšit na celodenní výlet: Hranice - Ústí –Malhotice - Všechovice - Komárno - Osíčko - Horní Újezd - Býškovice - Opatovice - Hranice