Dvoučlenné hlídky si v Kojetínské a Dvořákově ulici natáčely na kameru hříšníky, kteří nařízení města ignorují. Ve správním řízení jim hrozí vysoké pokuty.
Když prováděli letos na jaře stejný test redaktoři Přerovského deníku, pro řidiče neskončil zrovna lichotivě. Každé třetí nákladní auto, převážející materiál, totiž nemělo plachtu.
Osvěta ale zřejmě v uplynulých měsících udělala své. Hlídka strážníků v pondělí tolik provinilců nezjistila. Akce ale potrvá celý týden.
V Kojetínské ulici napočítala hlídka strážníků během necelé hodiny dopoledne pouze pět řidičů, kteří neměli náklad přikrytý plachtou.
„Musíme na místě pořídit prokazatelný materiál, který by obstál ve správním řízení. To znamená, že je z videozáznamu patrná registrační značka návěsu, barva a typ vozidla, které nemá plachtu,“ objasnil na místě jeden ze strážníků Michal Svoboda.
A na jaký materiál se strážníci především zaměřují? „Pokud někdo převáží cihly, stavební suť, hlínu, písek, ale třeba teď při sklizni řepku a nebo jiné zemědělské plodiny nepřikryté, můžeme podat oznámení o podezření ze spáchání správního deliktu,“ vylíčil.
Pokuta až 200 tisíc
Za nedodržování vyhlášky hrozí šoférům přísné sankce. Pokud převáží náklad bez plachty fyzická osoba, zaplatí pokutu až do výše 30 tisíc. Podnikatelský subjekt pak může uhradit ve správním řízení ještě více, a to až do 200 tisíc korun.
„Smyslem této týdenní akce, která má v podtitulu název Zaplachtovací, pardon týden, ale není řidiče postihovat. Chceme dbát hlavně na prevenci a novou vyhlášku jim vysvětlovat,“ uvedl Jaroslav Čagánek z odboru životního prostředí přerovského magistrátu.
Město udělilo v letošním roce nezodpovědným řidičům celkem šest pokut.
„Tři už nabyly právní moci a u třech bylo zahájeno správní řízení. V několika případech jsme na podnět Městské policie zaslali dopis zástupcům firmy, aby dodržovali vyhlášku a pohlídali si, zda mají nákladní auta materiál pod plachtou,“ shrnul mluvčí přerovského magistrátu Bohuslav Přidal.
Přerov se kvůli chybějícímu napojení na dálnici už léta potýká s extrémní dopravní zátěží. Kamiony a nákladní auta vytvořily z ulic jako Kojetínská, Velké Novosady, Komenského nebo 9. května ucpané dopravní tepny.
Jak přitom prokázaly odborné studie, má prašnost negativní dopad na zdraví lidí. Nejhorší situace je podle měření odboru životního prostředí magistrátu na křižovatce ulic Velké Novosady a Komenského. Hodnoty prašného spadu jsou tu až čtyřikrát vyšší než jinde ve městě.