O záměru, který změní dopravní režim v centru Přerova, se nahlas mluví už delší dobu. Tentokrát má ale zcela reálné obrysy. Město totiž předalo projektovou dokumentaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby.

„Dostal jsem pokyn, abych zahájil veřejnou soutěž na rozšíření Palackého ulice. S ohledem na lhůty počítáme s tím, že by samotné práce vypukly na začátku stavební sezony – tedy na jaře příštího roku," uvedl Martin Smolka, ředitel krajské správy ŘSD v Olomouci. Předpokládané náklady na rozšíření ulice jsou 3,2 milionu korun.

Radní si na svém trvají, občané mají obavy

Radní jsou ve svém názoru na zobousměrnění Palackého ulice neústupní – přestože obyvatelé této části města proti záměru v minulosti protestovali. Například před šesti lety, kdy se o věci začalo znovu mluvit, se pod petici podepsali obyvatelé ulic Palackého, B. Němcové, ale i třídy 17. listopadu.

Důvodem občanského protestu byly tehdy obavy ze zvýšení hlukové zátěže a znečištění ovzduší v centru města. V blízkosti frekventované cesty je navíc několik středních škol. Radní proto tehdy záměr odložili.Palackého ulice v Přerově se má rozšiřovat v úseku od ulice B. Němcové po Dr. Skaláka – směrem k místní samoobsluze.

„Bude nutné nové měření hlučnosti, a pak se uvidí, co dál. Chceme uspořádat veřejné slyšení s obyvateli této části města," zmínil náměstek přerovského primátora Pavel Košutek (ANO). Podle jeho názoru je ale přirozené, aby byla komunikace první třídy obousměrná. Dalším argumentem pro rozšíření Palackého je i to, že autobusová doprava neúměrně zatěžuje Kratochvílovu ulici v centru Přerova.

„Pokud nedostaneme autobusovou dopravu z Kratochvílovy ulice, tak bude pořád rozbitá. Denně tudy projíždí na 160 autobusů," připomněl náměstek primátora Petr Měřínský (ANO) fakt, že ulice v centru musela být v minulosti několikrát předlážděná.

Palackého ulice byla dříve obousměrná – jednosměrnou se stala až pod nátlakem občanů. Petice se totiž sepisovaly už mnohem dříve.

„Rozhodnutí, aby byla jednosměrná, padlo někdy v devadesátých letech," vzpomněl Pavel Gala z odboru rozvoje magistrátu.

Podle přerovského primátora Vladimíra Puchalského (SpP) se bude muset doprava v budoucnu vyrovnat se zvýšenou zátěží, a to zejména po dokončení úseku dálnice D1 mezi Lipníkem a Přerovem.

„Myslím si, že rozhodnutí, aby byla Palackého ulice zjednosměrněna, bylo špatné. Bylo to rozhodnutí pod emotivním tlakem sobeckého zájmu lidí, kteří v této části města bydlí," uzavřel primátor.