„Jiný způsob testů než před uvedením mostu do provozu jsme zvolili proto, že se musí zatěžovat postupně. Nikdo totiž neví, co lávka udělá,“ vysvětlil Vladimír Junek z firmy Pontex, která zkoušky provádí. Podle dalšího z pracovníků firmy Aleše Chlupa jsou nutná i měření teodolitem. Zjistí totiž, zda se při průhybu lávky hýbe i pilíř mostu. „Na patě pilíře je totiž trhlina,“ vysvětlil.

Už první, dynamická zkouška, nedávala desítky let starému přemostění velké šance na přežití. Odborníci totiž zjistili, že vlivem povodní došlo k poklesu a pootočení nosného pilíře.

„Jsme připraveni i na variantu, že bude lávka nakonec zbourána. Na magistrátu proběhne příští týden jednání o jejím dalším osudu. Už teď je však jisté, že na přípravě stavby nového přemostění budeme pracovat, ať testy dopadnou dobře a nebo ne,“ prozradila Daniela Novotná z kanceláře přerovského primátora.

Výsledkem jednání za účasti zástupců odboru životního prostředí mají být „noty“ pro projektanty, kteří budou pracovat na nové studii mostu přes řeku Bečvu. „Je zde totiž spousta limitujících faktorů – například průtok pod tělesem, na nové stavbě by už také kvůli požadavkům Povodí Moravy nemohly být pilíře,“ shrnula Novotná.

Místo jistili policisté

Lidé na břehu řeky Bečvy sledovali ve čtvrtek navážení panelů, připevněných ocelovými lany, se zatajeným dechem. Na místo přijeli i strážníci Městské policie.

„Musíme zajistit, aby se v bezprostřední blízkosti prováděných zátěžových testů nepohybovaly nepovolané osoby a případně je vykázat z místa,“ vysvětlil zástupce ředitele Městské policie v Přerově Ladislav Petrovský.

Dění na mostě napjatě sledoval i náměstek přerovského primátora Josef Kulíšek (ODS). „Pokud testy dopadnou dobře, což budeme vědět tak do deseti dní, mohla by být lávka opět zpřístupněna veřejnosti. I tak budeme ale pracovat na studii nového mostu. Kdyby totiž velká voda přišla ještě jednou, je na devadesát procent jisté, že už ji lávka nepřežije,“ řekl Kulíšek.