„O podepsání kolektivní smlouvy usilujeme už rok, ale bezvýsledně. Požadujeme navýšení hodinového mzdového tarifu z 90 na 100 korun, tedy o deset procent. To je náš zásadní požadavek, ze kterého nehodláme slevit," uvedl předseda Nezávislého odborového svazu automobilové dopravy Rudolf Parák.

Odboráři podle něj chtějí vyjednat také benefity – ať už se jedná o volnou jízdenku, stravenky nebo penzijní fond. Pokud se jim nepodaří uzavřít kolektivní smlouvu do pátku, vstoupí osmadvacet přerovských řidičů městské hromadné dopravy do výstražné stávky. Ta se má uskutečnit v pondělí 16. února od půlnoci do devíti hodin ráno.

„Naši řidiči budou už od čtyř ráno na garážích a budou se postupně přesouvat na jednotlivá stanoviště. Od devíti hodin by už autobusy jezdily normálně podle jízdního řádu," popsal způsob pondělního protestu Rudolf Parák.

Zástupci odborů jednali v úterý s vedením města a přepravcem.

„Do pátku je stále prostor, že k podpisu kolektivní smlouvy dojde. Smlouva, již jsme předložili, je podle zákona o kolektivním vyjednávání platná. Pokud zaměstnavatel do sedmi pracovních dní nevyloučí sporné body, je považována za přijatou a závaznou," konstatoval.

Pokud by k uzavření smlouvy nedošlo ani po výstražné stávce, vstoupí řidiči městské hromadné dopravy v Přerově do celodenní stávky. Ta by se konala v pátek 20. února.

„Jsme ochotni udělat nějaké ústupky z našeho návrhu, ale rozhodně ne na mzdách," zdůraznil Rudolf Parák.

Nabízíme jim benefity, říká firma

Zástupci společnosti Dopravní a logistická, která v Přerově provozuje městskou hromadnou dopravu, už koncem loňského roku, kdy byla vyhlášena stávková pohotovost, tvrdili, že se svým zaměstnancům snaží vyjít vstříc.

„Nabízíme jim benefity, mají možnost bezplatně cestovat autobusy naší společnosti, mají oproti zákonu zvýšené příplatky, například za práci o sobotách, a nad rámec zákona mají o pět dní dovolené více," shrnul tehdy Tomáš Brada, jednatel společnosti Dopravní a logistická.

Podle něj jsou požadavky odborářů v mnoha ohledech neakceptovatelné.

„Jednání s odborovou organizací ale stále probíhají," řekl v úterý.

Jak se k tomu staví město?

Město chce dopad stávky eliminovat.

„Nemůžeme za město vystupovat jako zprostředkovatel tohoto sociálního konfliktu. Ráno jsem si vyslechl odboráře s tím, že na stávce trvají, pokud se nedohodnou se svým zaměstnavatelem. Ve středu budeme jednat s panem Bradou ze společnosti Dopravní a logistická o tom, jak eliminovat dopad této stávky," vyjádřil se přerovský primátor Vladimír Puchalský (SpP).

Smlouvu o zajištění MHD v Přerově na dobu desíti let podepsalo loni v březnu tehdejší vedení města se společností Dopravní a logistická, která je dceřinou firmou slovenského přepravce SAD Trnava.

Dopravce se zavázal, že provozování dopravy zajistí za 136,8 milionu korun bez DPH, což je asi o sto milionů korun méně, než se původně předpokládalo. Podle tehdejšího vedení města nebyla cena podhodnocená a radní o tom prý ujistili i odborníci. Právě tato nabídnutá nízká cena má ale podle zdrojů ČTK vliv na současnou situaci.