Takové byly nejdůležitější investice první etapy modernizace železničního uzlu v Přerově, která se pomalu chýlí ke konci.

Správa železniční dopravní cesty chce zahájit druhou etapu v příštím roce.

„Podstatná část prací už je hotová s tím, že jsme proinvestovali zhruba devadesát procent celkových nákladů," uvedl Václav John, ředitel stavební správy východ ze Správy železniční dopravní cesty.

Kompletní modernizaci celé železniční infrastruktury od Horní Moštěnice přes Lověšice až po nový most přes řeku Bečvy umožnila dotace 2,9 miliardy korun z evropského Fondu soudržnosti, na niž dosáhl stát prostřednictvím Operačního programu Doprava. Celkové náklady byly vyčísleny na zhruba čtyři miliardy.

Cestující, odkázaní na vlakové spoje, asi nejvíce pocítili nový komfort na nástupištích v Přerově. Ta v průběhu minulých let zcela změnila svůj vzhled. Spravené jsou i podchody.

Stavebně i finančně nejnáročnější byla rekonstrukce železničního mostu přes řeku Bečvu, která už je kompletně hotová. Přišla na 370 milionů korun.

„Prvního listopadu bychom chtěli uvést do provozu nové zabezpečovací zařízení na trati. Všechny nově položené koleje se budou také přebrušovat," přiblížil finální práce Josef Skřivánek ze Správy železniční dopravní cesty. Součástí investice jsou i protihluková opatření.

„Ta zahrnují výměnu oken domů v Kojetínské a Husově ulici poblíž nádraží tak, abychom splnili vyhlášku ohledně hluku. V jednotlivých lokalitách přeměříme intenzitu hluku a tam, kde to bude vycházet nad čtyřicet decibelů, se okna vymění," upřesnil. Konkrétní lokality ale teprve určí měření, které má být hotové do čtrnácti dní.

Modernizace železničního uzlu má pokračovat i v roce 2014.

„Termín zahájení druhé etapy zatím nebyl upřesněn, ale předpokládáme, že k němu dojde v prvním čtvrtletí příštího roku. Klíčovou stavbou této etapy je takzvaná Dluhonická spojka, tedy mimonádražní propojení druhého a třetího železničního koridoru," upřesnil Václav John.