Po práci potřebuje něco vyřídit ve městě. Spěchá, aby mu nezavřeli v bance.
Přijede na náměstí, zaparkuje, odběhne na pár minut, aniž by zaplatil dvacetikorunu za parkovné. Někdy ho ale může při návratu čekat botička na autě a návštěva banky se mu značně prodraží.
Podobný scénář již v Hranicích zažil snad každý řidič. „Byl jsem opravdu jen tři minuty pryč a hned zase jedu,“ slibují řidiči pracovníkovi firmy Activ, když zahlédnou, že jim chce dát na auto botičku. Ten je pak většinou nechá jet.
Většina z nás ale takové štěstí nemá. „Do centra města jezdím autem asi jednou měsíčně. Zpočátku jsem protestoval a platit jsem nechtěl, ale zvykl jsem si a dá se to přežít. I když dvacet korun za hodinu je poměrně hodně, když v Praze parkují řidiči za třicet,“ řekl dvaatřicetiletý Stanislav Decker z Hranic.
Jiní se ale nestydí přiznat, že bez lístku parkují pravidelně. „Ještě nikdy jsem neplatil. Na náměstí jezdím asi dvakrát týdně a jen jednou mě přistihli,“ sdělil jiný z řidičů, který si nepřál uvést své jméno. „Platil jsem dvě stovky,“ dodává řidič a spěchá do auta.
Na rohu náměstí se totiž objevilo auto firmy Activ s řidičem a městským strážníkem. Aby Hranický deník zjistil, jak to v hranickém centru s placením za parkování vypadá, udělal si vlastní průzkum.
Ten se uskutečnil ve všední pracovní den mezi druhou a třetí hodinou odpoledne. Redaktoři zkontrolovali 223 placených parkovacích míst, na nichž stálo 111 aut. Z nich 26 nemělo za sklem platný parkovací lístek ani předplacenou kartu.
Průzkum Deníku ukázal, že největší počet neplatících řidičů je na Masarykově náměstí, kde je také největší počet parkovacích míst.
Každý čtvrtý řidič zde nezaplatil. Poctiví řidiči parkují například v blízkosti světelné křižovatky Motošín. Z osmi aut zde měli všichni zaplacený parkovací poplatek.
V Komenského ulici je placených parkovišť hned několik. U firmy Krok je však rozsáhlá odstavná plocha pro její zákazníky. Tu tak využívají i lidé, kteří jdou do města.
Na břehu Ludiny mezi Pivovarskými schody a hotelem Centrum parkují desítky řidičů denně svá vozidla i na několik hodin. Poruší sice zákaz vjezdu, ale botička na autě jim nehrozí.
„Situaci na místě prověříme a budeme konzultovat s vedením hranické městské policie,“ uvedla tisková mluvčí firmy Activ, která parkovací systém provozuje, Pavlína Adamčíková.
Na druhém konci Komenského ulice jsme našli před třetí hodinou odpoledne úplně prázdné parkoviště. O kus dál parkuje auto na chodníku. Lidem, kteří tudy chodí, to ale nevadí. Chodník totiž o kus dál končí, a tak většina z nich přejde na druhou stranu silnice.
A jak je to s parkovacím systémem v Hranicích do budoucna? „Právě dokončená analýza potvrdila správné rozmístění lokalit a nastavení systému. Neplánujeme proto žádné změny ani zdražení parkovného,“ sdělila Adamčíková.
Městský parkovací systém v Hranicích funguje od 1. srpna 2006. Do konce roku 2006 se řidiči dopustili téměř tisíce přestupků v oblasti parkování. Během loňského roku to bylo o polovinuméně.
Letos firma Activ ve spolupráci sMěstskou policií registruje opět mírný nárůst neukázněných řidičů. Od ledna do července již pokutovali 598 řidičů.