Debaty o takzvaném průpichu ve městě neberou konce a zanedlouho budou mít další pokračování.

Na čtvrtek 9. října bylo kvůli této stavbě svoláno mimořádné jednání zastupitelstva.

„Přípravu průpichu jsme zahájili v roce 2006, a od té doby jednáme o tom, aby se zařadil mezi investiční akce, podporované státem," shrnul přerovský primátor Jiří Lajtoch (ČSSD).

Podle něj je teď stavba znovu ve hře a Ředitelství silnic a dálnic požádalo město o projektovou dokumentaci za zhruba 1,6 milionů korun.

„Na jednání zastupitelstva, kterého se zúčastní také zástupci vedení Olomouckého kraje, budeme jednat především o této věci," konstatoval.

Vnitřní průtah městem má v Přerově své zastánce i odpůrce a je otázkou, jak se k němu postaví příští vedení radnice, které vzejde z komunálních voleb.

Odstupující primátor tvrdí, že je stavba nutná pro převedení městské a regionální dopravy – a do dokončení dálnice D1 bude převádět i tranzitní dopravu ve směru sever – jih.

„Po zprovoznění posledního úseku dálnice D1 zůstane průtah I/55 hlavní sběrnou komunikací Přerova," míní.

Do záměru navíc v minulosti investovaly nemalé finance Olomoucký kraj a město – ať už to byla stavba mostu Legií za zhruba 160 milionů korun, nebo vykoupení areálu Heinik a jeho demolice za 3 miliony.

Přestřelka kvůli průpichu: primátor kritizuje ministra, ten vrací úder

Puchalský: Jsme pro obě stavby 

Naproti tomu ministr dopravy Antonín Prachař (hnutí ANO 2011) považuje za prioritu dokončení dálnice D1 z Říkovic do Přerova. Takzvaný průpich by podle něj dopravní situaci v centru ještě více zhoršil.

„Vybudování průpichu pouze v kilometrovém úseku jenom přivede dopravu blíže k centru a nepovažuji ho za žádnou alternativu k odvedení tranzitní dopravy mimo město," řekl už dříve.

Názory lídrů stran, kandidujících do přerovského zastupitelstva, se různí. Někteří jsou pro obě stavby – obchvat Přerova i průpich, jiní prosazují pouze dálnici.

„Jsme jednoznačně pro obě stavby, přestože každá má jiný význam. Obě se z hlediska současné dopravní situace doplňují a přirozeně podmiňují," uvedl třeba Vladimír Puchalský z koalice Společně pro Přerov.

Bourání kvůli průpichu

Vnitřní průtah městem má podle projektu začínat takzvaným mimoúrovňovým křížením u podjezdu v Předmostí. Po napojení na Polní ulici pokračuje po mostu Legií přes areál bývalé Juty, kolem autobusového nádraží, a končí u pekárny v ulici Generála Štefánika.

Takvazný průpich je část vnitřního průtahu. Začíná na křižovatce ulic Komenského, Velké Novosady a Kojetínská, má vést přes průmyslový areál společnosti Juta a napojuje se na Tovární ulici u autobusového nádraží.

Kvůli průpichu se mají zbourat tři domy v Komenského ulici, několik dalších v areálu Juty a dva v Kramářově ulici.