Poslankyně z Olomoucka za Věci Veřejné Dagmar Navrátilová se ostře ohradila proti tvrzení města, že by měl být průpich „vyhandlován“ za vybudování dálnice D1 z Říkovic do Přerova. Z jakého důvodu vlastně vázne komunikace mezi městem a opozičními politiky?
V roli radního jsem teprve několik týdnů a nemůžu posoudit, zda vázne komunikace mezi radnicí a opozičními zastupiteli. S panem Richardem Šlechtou z Věcí veřejných, který se v této věci angažuje, se koneckonců osobně znám a cestu ke společnému stolu si určitě umíme najít. Bohužel se tak dosud nestalo a dokonce bych řekl, že jednání nově jmenované dopravní komise pod taktovkou Věcí veřejných, která řešila otázku průpichu, nám na radnici bylo úplně zamlčeno. Přirozeně – žádná firma nepublikuje své marketingové záměry dopředu, než s nimi vyrukuje na trh. Přesně tak se marketingově zachovaly i Věci veřejné. Já osobně budu o věci rád jednat se všemi, kteří chtějí pomoci Přerovu řešit jeho dopravní problémy, včetně paní poslankyně Dagmar Navrátilové (Věci veřejné), která se do této problematiky nově zapojila.

Máte nějaký recept na zlepšení komunikace mezi vedením města a přerovskými zastupiteli z Věcí veřejných, kteří na klíčové schůzce komise o průpichu narozdíl od vás byli?
My jsme dali jasný vzkaz opozici, že se jejich konstruktivními návrhy budeme s veškerou vážností zabývat. Dokonce z jejich strany vítáme i konstruktivní kritiku, což by koneckonců měla být role každé opozice v demokratickém systému. Ale musí se jednat o argumenty podložené.

Co se bude konkrétně probírat na mimořádném jednání zastupitelstva, které se v Přerově uskuteční 31. ledna?
Budeme řešit kritickou dopravní situaci v Přerově a co pro její zlepšení jako zastupitelstvo, tedy jako širší orgán, můžeme udělat. To znamená – všichni ti, které si občané zvolili do svého čela. Co se týče pokračování ve výstavbě průpichu, tak při krajském Ředitelství silnic a dálnic bude zřízena poradní dopravní komise, a do té už jsme byli přizváni. To je úplně nová věc.

Politici v minulosti v oblasti dopravy slibovali hory doly a nakonec se stejně nic nedělo. Věříte slibům ministerstva dopravy, že se průpich postaví?
Po jednání, která se uskutečnila v lednu, to vypadá, že se průtah začne stavět. Já osobně ho ale nepovažuji za nejšťastnější řešení dopravy ve městě. Průtah řeší jen část problematiky tranzitní dopravy a je to v podstatě taková magistrála „po Přerovsku“. Není to obchvat, jak se domnívá ministr dopravy. Je to magistrála po Přerovsku – přeloženo do pražštiny. Za jeho nevýhodu považuji, že se veškerá tranzitní doprava potáhne průtahem z dálnice na dálnici. Jediné naše usilování tedy musí směřovat k dobudování dálnice.

Jak budete postupovat, aby se na dálnici nezapomnělo?
Budování silnic první třídy a dálnic je záležitostí státu, nikoliv samosprávy. Přirozeně tedy bude mít stát tendenci zapomenout na to, že dálnice končí šest kilometrů před Přerovem a za Přerovem. Naším úkolem bude, aby ministerstvo nezapomnělo. Budeme jim to neustále připomínat, protože jiná varianta není. I z toho důvodu se bojíme „protézního řešení“ průpichem. Protože z toho plyne, že stát jasně staví priority jinam, než je stavíme my. Alespoň zatím.

Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že stavba úseku dálnice z Říkovic do Přerova je finančně náročná. Je to pravda?
Nejsem stavební odborník, ale je pravda, že všechny dálnice u nás vycházely cenově podstatně dráž než jinde ve světě. Nicméně tento úsek v Přerově je na písku a na vodě, takže věřím tomu, že náklady jsou velmi vysoké. Část stavby má kvůli tomu dokonce vést na pilotách.