Politici nové vládnoucí garnitury mají více štěstí v prosazování zájmů obyvatel Přerova než jejich předchůdci.

Přestože se o katastrofální dopravní situaci ve městě mluví už léta, dotáhnout započaté projekty do zdárného konce se podařilo teprve poslankyni za Věci veřejné z Olomoucka Dagmar Navrátilové.

Díky její aktivitě dalo teď ministerstvo dopravy zelenou stavbám průpichu a mimoúrovňového křížení, které odvedou dopravu pryč z centra.

Záměr ale ještě musí posvětit vláda.

JAKÝ JE VÁŠ NÁZOR NA STAVBU PRŮPICHU
Svůj názor můžete připojit v diskusi pod článkem

Projekt průpichu v Přerově, jenž by odvedl tranzitní dopravu z centra a výrazně tak přispěl ke zlepšení ovzduší, není žádnou novinkou. Mluvit se o něm začalo ještě za totality.

„Těsně po revoluci nebyla politická vůle ho prosadit, zastupitelé s jeho stavbou totiž nesouhlasili. Znamenalo by to zásah do velké části budov v lokalitě u nádraží,“ připomněl mluvčí přerovského magistrátu Bohuslav Přidal.

Kvůli vnitřnímu obchvatu by musel být zbourán například blok budov v Kramářově ulici a stavba by se dotkla i části Škodovy a Komenského ulice.

Finanční a technická náročnost celého projektu vadila tehdy i obyvatelům Přerova. Nakonec byl záměr přepracován do jiné, přijatelnější podoby.

Proč se najednou dostal do popředí zájmu průpich se stavbou mimoúrovňového křížení, zatímco o dálnici D1 z Říkovic do Přerova se taktně mlčí?

„Nezahajujeme v letošním roce žádné nové stavby a termín, kdy by se mohl začít stavět úsek dálnice D1 z Říkovic do Přerova, se zatím vzdaluje,“ vysvětlila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Podle ní navíc dálnice dopravu v Přerově úplně nevyřeší, protože odvede z centra jen zhruba pětadvacet procent aut. „V tuto chvíli je průpich určitě finančně schůdnější variantou,“ řekla mluvčí.

Průpich a křížení jako prirota kraje

Schůzku, na níž se definitivně „přiklepla“ stavba vnitřního průtahu městem, iniciovala v pondělí olomoucká poslankyně za Věci veřejné Dagmar Navrátilová.

„Měly se na ní sjednotit priority kraje a ministerstva dopravy. Shodli jsme se na tom, že prioritou pro kraj je právě průpich Přerova a mimoúrovňové křížení v Předmostí,“ řekla Navrátilová, která podle svých slov o problému dopravy často jednala s přerovskými zastupiteli za Věci veřejné.

Na stavbu průpichu a mimoúrovňového křížení už bylo vydáno územní rozhodnutí a začít by se s ní mělo v roce 2012.

„Náklady na zbudování průpichu se odhadují na 250 milionů korun s tím, že ze státního fondu dopravní infrastruktury je vyčleněno na 222, 3 milionů a z rozpočtu města pak 25,3 milionů,“ upřesnila. Do mimoúrovňového křížení se má investovat zhruba 657 milionů.

Vnitřní průtah městem, jenž by měl být společným zájmem všech obyvatel města, rozdělil paradoxně přerovské radní a opozici na dva tábory.

Opozice: Přerovští radní zaspali

Například opoziční zastupitel Richard Šlechta, který hájí barvy Věcí veřejných, tvrdí, že radní v otázce dopravy zaspali. Podle něj zvolili při jednání s ministerstvem dopravy špatnou taktiku.

„Nelze komunikovat jen formou dopisů, ale je nutné jít za tím důsledně a předložit odpovědným lidem nezpochybnitelné argumenty. Cesta dopisování a dotazování se na veřejných fórech není tou správnou. Naše poslankyně dostatečně zdůvodnila katastrofální dopravní situaci v Přerově a díky tomu také projekt dostal zelenou,“ je přesvědčen Šlechta.

Náměstek přerovského primátora Josef Kulíšek (ODS) ale oponuje.

„Celé minulé funkční období jsme o průpich usilovali, zatímco opozice tvrdila, že prioritou je dálnice. Nechali jsme zpracovat studii dopravní obslužnosti a bojovali se státem, který vyřadil průpich ze svých investičních záměrů, kam byl poté znovu vrácen,“ uvedl Kulíšek.

Město, jak dodal, nechalo na své vlastní náklady zpracovat také projektovou dokumentaci pro územní řízení.

JAKÝ JE VÁŠ NÁZOR NA STAVBU PRŮPICHU
Svůj názor můžete připojit v diskusi pod článkem