Vojenský život v areálu bochořského letiště s mnohaletou tradicí, kde se v minulosti vystřídaly bombardovací a stíhací letouny i vrtulníky, koncem minulého roku utichl. Třiadvacátá vrtulníková základna Edvarda Beneše byla zrušena a piloti se i s dopravními vrtulníky přemístili do Náměště nad Oslavou.

Důvodem bylo nutné hledání úspor za éry bývalé Nečasovy vlády, kvůli němuž přišly o práci stovky lidí. Po odchodu armády převzal rozlehlý areál letiště státní podnik LOM Praha. Právě díky jeho iniciativě bude mnohonárodnostní výcvikové středisko právě v Bochoři.

Jaká je vize armády?

Že by se do Přerova znovu vrátil vojenský život, na to se lidé příliš upínat nemůžou.

„V Přerově bude pouze ředitelství výcvikového centra, které bude koordinátorem všech aktivit, a zaměstná zhruba dvě desítky lidí," upřesnil mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Do projektu se zapojilo pět zemí – kromě České republiky a Slovenska je to také Maďarsko, Chorvatsko a USA. Není ale vyloučeno, že budou mít o výcvik zájem také další státy – Česká republika je totiž lídrem v rámci NATO. Výcvik si bude každá země hradit sama.

„Jednotlivé státy nabídnou své výcvikové aktivity dalším účastníkům. Například – pokud naši piloti pojedou cvičit třeba do Chorvatska nebo Maďarska, Chorvati a Maďaři by přijeli zase k nám do České republiky. Každá země může nabídnout specifický způsob výcviku," doplnil mluvčí.

Bochořské letiště by ale bylo takto využíváno pouze omezenou dobu v roce. Centrum by mělo umožnit přípravu na případné společné nasazení vrtulníkových sil do operací, ať už pod hlavičkou NATO, nebo Evropské unie.

Pro Přerov má oživení letiště strategický význam.

„Znamená to, že tu letiště v Přerově stále máme," podotkl Jan Pejšek. Přípravu celého projektu nyní zajišťují v Přerově dva bývalí příslušníci zrušené vrtulníkové základny.

„Letos v létě by se měly podepsat první závaznější dokumenty a samotné centrum začne ve zkušebním provozu fungovat od ledna příštího roku. Plný provoz se spustí v roce 2016 až 2017," řekl.

MATC má ročně vycvičit desítky pilotů a techniků – a to na modernizovaných dopravních vrtulnících Mi 171Š. Zástupci pěti účastnických zemí uvažují ale i o tom, že by mohlo nabízet také výcvik na letadlech. V úvahu připadají například letouny L-39 Albatros, případně i stíhačky JAS-39 Gripen.

Město se na věc dívá skepticky

Vedení města ale přílišný optimismus brzdí.

„Stále platí, že výcvikové středisko zůstává v Pardubicích, kde mají veškeré podmínky – řídící věž a podobně. Pro nás to neznamená návrat vrtulníků zpět na základnu, ale jeden hangár, kde bude probíhat výcvik pilotů," je trochu skeptický náměstek přerovského primátora Michal Zácha (ODS).

Informace o tom, jak bude středisko fungovat, zatím chybějí vedení obce Bochoř.

„Byli jsme zvyklí na vojenský život a byli jsme rádi, že tu byla vrtulníková letka. Zatím ale nemáme dost informací, abychom tento záměr posoudili," konstatoval starosta Bochoře Ivan Michna.