„Na kole jezdím docela hodně a cyklostezek bych klidně uvítal víc. V blízkém okolí Přerova jich sice není málo, ale podle mě nejsou úplně dokonale propojeny a na mnoha místech chybí. Bylo by dobré třeba pokračování stezky dál za Henčlov,“ myslí si pětadvacetiletý Radek Smékal z Přerova.

„Nejhorší je pro mě jako cyklistku jízda do Troubek a dál, protože tu není žádná cyklostezka, a když tudy někdy jezdím večer, mám docela strach. Už několikrát se totiž stalo, že řidiči srazili i osvětleného kolaře,“ poznamenala osmadvacetiletá Hana Vařechová z Přerova.

„Nelíbí se mi, že musím při průjezdu městem neustále sesedat z kola. Nejhorší to je na cestě z Předmostí na Velkou Dlážku, zvláště pak pod podjezdem, kde je úzký chodník a člověk se s kolem jen těžko vyhýbá,“ dodal šestatřicetiletý Emil Krestýn z Přerova.

Sezona oficiálně zahájena

Sezonu na cyklostezce Bečva, která je v kraji jednou z nejvýznamnějších, odstartovala o víkendu slavnostní jízda cyklistů, majitelů kolečkových bruslí a koloběžek. Skupina pod vedením přerovského primátora se společně vydala na třináct kilometrů dlouhou trasu z Přerova do Oseku nad Bečvou.

Radní se sice s velkou parádou projeli po jedné z nejfrekvento­vanějších stezek, ale otázkou je, jak by jejich defilé vypadalo na jiných výpadovkách ve směru z Přerova.

Co se podařilo?

„Od devadesátých let se městu podařilo vybudovat a vyznačit asi dvacet kilometrů cyklostezek, které jsou vzájemně propojeny místními komunikacemi a tvoří ucelenou síť,“ pochvaluje si mluvčí magistrátu Bohuslav Přidal.

V minulých letech se podle něj například podařilo propojit Přerov cyklostezkami s Kozlovicemi, Henčlovem či Újezdcem.

„V loňském roce se stavěla i cyklostezka kolem Žebračky,“ upřesnil Jiří Raba z odboru rozvoje. Její délka je 226 metrů a jedná se o sdruženou stezku pro chodce i cyklisty o šířce tří metrů. Nová stezka byla zbudována loni v rámci regenerace panelového sídliště v Předmostí, a to v Hranické ulici.

Co se chystá?

Co ale v Přerově stále chybí?

„Letos budeme pokračovat dalšími asi tři sta metry této stezky, a to mezi ulicemi Pod Skalkou a Prostějovskou,“ upřesnil Raba. Některé plány města prý ale stále zůstávají na papíře, a to buď z důvodu nedostatku financí, nebo nevyjasněných majetkových poměrů.

„Chystáme projekt na cyklostezku, která by vedla přes ulice Velká Dlážka, Palackého až na Komenského ulici,“ nastínil Raba s tím, že projekt už je připravený pro územní rozhodnutí. Čeká se tedy jen na rozhodnutí politiků. Ve fázi záměru je i propojení Předmostí s Čekyní. „Náklady na tuto akci ale byly vyčísleny na třicet milionů korun, takže investice z důvodu finančních úspor zatím není na pořadu dne,“ dodal.

Z Dluhonic do Přerova

Na propojení s Přerovem čekají už delší dobu také obyvatelé Dluhonic, kterým nyní svitla naděje. Přerovští radní totiž chtějí zbudovat smíšenou cyklostezku, která povede od přerovské chemičky Precheza směrem k železničnímu přejezdu do místní části Dluhonice.

„Její délka je šest set metrů a šířka dva metry. Náklady na stavbu se odhadují na 700 až 800 tisíc korun,“ upřesnil přerovský primátor Jiří Lajtoch (ČSS). Ten by byl rád, kdyby se začala stavět už letos. Komplikací ale je, že si město bude muset cyklostezku vzít do pronájmu.

„Trasa totiž vede přes jeden z pozemků, který má v majetku přerovská chemička Precheza. Je to tedy pouze dočasné řešení, a to na dobu deseti let,“ uzavřel primátor.

PETRA POLÁKOVÁ – UVÍROVÁ, NADĚŽDA ŠVRČKOVÁ

Přerovský deník|Propagujte i svojí stránku