„Na most jsme umístili budič o váze jedné tuny. Speciální zařízení bude lávku rozkmitávat a z kmitání vyhodnotíme vlastní frekvence a tvary kmitání lávky. Porovnáme je pak s původní dynamickou zkouškou před uvedením mostu do provozu,“ přiblížil Michal Polák ze Stavební fakulty ČVUT v Praze.

Práce začaly už brzy ráno odstraněním provizorních zátaras, jež brání vstupu chodců a cyklistů na lávku. Zaměstnanci technických služeb museli před několika týdny obě části přemostění obehnat pletivem, protože strážníci upozorňovali na velká rizika při porušení zákazu vstupu na most.

Maminky tam chodí i s kočárky

„V případě, že by se lávka zřítila, nese za to odpovědnost pouze město. Lidé ale zákaz nedodržují a dál si krátí cestu k Michalovu a Laguně. Prochází tudy často i maminky s kočárky,“ vysvětloval už dříve zástupce ředitele Městské policie v Přerově Miroslav Komínek.

Podle Tomáše Míčka z pražské firmy, která zátěžové testy provádí, není vyloučeno, že jeden den na zjištění nosnosti a stability nebude stačit.

„Nejprve ověříme dynamické chování lávky, což nám zabere celý den. Výsledky poměrně složitého vyhodnocení budeme znát nejdříve do týdne, a pak se uvidí, co dál,“ konstatoval.

Náklaďáky otestují statiku

Pokud dopadnou dobře dynamické testy, provede se i statická zkouška.

„Je to tak padesát na padesát, že přistoupíme i k tomuto způsobu. Na lávku najedou nákladní automobily, a tím se ověří její vlastní chování. Stejný test se prováděl i v osmdesátých letech před uvedením lávky do provozu,“ vzpomněl.

Zátěžové zkoušky sledovali napjatě už od ranních hodin kolemjdoucí.

„Konečně se něco začalo dít, vždyť to trvalo celou věčnost. Snad lávka přežije,“ řekl Jan Marek z Přerova. Zástupci vedení města už dříve avizovali, že možnosti jsou pouze dvě – buď lávka zůstane na svém místě a nebo ji bude nutné odstranit a postavit novou.