Smrtku, slamáka, ale i medvěda s medvědářem nebo stárka se stárkou potkají lidé v ulicích Přerova v sobotu 10. února.
Aby mohly maškary vyrazit do ulic, musí jim nejprve primátor předat masopustní právo, kterým symbolicky přebírají vládu nad městem. Předání práva se uskuteční v 9 hodin před radnicí, odkud pak průvod zamíří na faru, do Jiráskovy, Wilsonovy a ulice Na Marku.
„Průvod se po cestě zastaví u těch hospodářů a hospodyň, které maskám otevřou dveře a většinou také nabídnou malé občerstvení. Chasu doprovázejí po celou dobu také muzikanti z cimbálové muziky Okybača,“ popsala za organizátory Lenka Vaculínová z Folklorního souboru Haná a spolku Cukrle.
Přerovský masopust letos poprvé zpestří také trhy na náměstí, pořádané ve spolupráci s Agrární komorou Olomouckého kraje. Stánky budou otevřené od 8 do 13 hodin.
Lidé, kteří zavítají do centra města, si mohou u stánků koupit frgály z Palačova, vlčnovské koláčky, uzeniny, holandské sýry, sýry od Vyškova, pečivo z hranického Wellartu, víno z černého rybízu, ovoce, mošty, medy z Bystrovan, ale také nudle, brambůrky, marmelády, nebo trubičky a koláčky ze Štěpánova.
Slamák, smrtka i medvěd
Masopust má na Hané dlouhou tradici. „Je obdobím mezi Vánocemi a postní dobou předvelikonoční, kterou průvod masek pravidelně zakončuje,“ přiblížila Magda Barboříková z Folklorního souboru Haná, která se v minulých letech zhostila role smrtky. Každá z masek má podle ní svůj význam.
„Smrtka představuje konec zimy, ale je také symbolickým přechodem mezi maskami z našeho světa - jako jsou řezník nebo medvěd - a světa bájného, do něhož patří třeba vodník, slamák nebo víla,“ řekla.
Mezi tradiční masky patří nejen smrtka, ale i medvěd s medvědářem. „Právě ty patří mezi nejstarší a na českých vesnicích se objevovaly už od šestého století. Kromě toho, že spoutaný medvěd symbolizoval končící zimu a přivolával brzké jaro, byl i symbolem plodnosti, se kterým si každá hospodyně rozhodně musela zatančit,“ poznamenala.
Někde měl medvěd kožíšek, jinde tvořil masku kostým ze stébel slámy nebo z hrachoviny. V průvodu nikdy nechybějí ani kominík, kobyla, bába s nůší, jež symbolizuje naše předky, nebo cikánka - ta prý svým tancem každého omladí.
„V minulých letech vycházel masopustní průvod z ulice U Bečvy, letos ale půjdeme na náměstí i z něj po Velké Dlážce, kde se k nám mohou lidé přidat,“ upřesnila trasu průvodu Magda Barboříková.