To nejsou záběry z fiktivního filmu, ale trasa lokomotivy na zmenšeném modelu železnice, který mohli o víkendu obdivovat návštěvníci výstavy na nádraží v Přerově.

Na prohlídku unikátní expozice v budově Českých drah na čtvrtém nástupišti si lidé vystáli dlouhou frontu. Více než tisícovce nadšenců to ale nevadilo, protože pohled dovnitř stál za to. Sedm výpravčích řídilo dopravu na zmenšeném modelu trati, kde nechyběly detailně propracované zastávky i s peróny a nebo tunely, obklopené pohořím a lesy.

„Železniční modelařina je směsí všech oborů – člověk je zároveň elektrikář, botanik i architekt. Musíte vytvořit zmenšený svět se vším, co do něj patří, a za každým centimetrem čtverečním je spousta práce, “ vylíčil Jan Dostál z přerovského Klubu železničních modelářů.

Tvůrci zmenšeného modelu trati, který kopíruje realitu v poměru 1: 87, se nechali inspirovat skutečností.

„Je tu spousta staveb ze Severních Čech a Jeseníků, které opravdu existují. Třeba kopie zastávky v Jívové a nebo původní kamenná rozhledna na Pradědu, která byla v roce 1959 zbourána. Mnozí lidé jezdí do Přerova jen kvůli ní,“ zmínil se.

Po kolejích se prohánějí opravdové skvosty mezi modely. „Letos máme Vánoce už od listopadu. Renomovaná rakouská firma pro nás totiž vyrobila model typicky české lokomotivy, která slaví třicet let svého provozu a železničáři jí díky typickému designu neřeknou jinak než „brejlovec". Rakušané ji vyrobili na základě našich podkladů a model vznikal zhruba rok,“ vysvětlil.

Cena jedné lokomotivy se podle něj pohybuje kolem čtyř tisíc korun. „Když má ale mašinka vydávat všechny autentické zvuky – brzdění, zvuk motoru a nebo houkání, přijde až na 7 tisíc,“ upřesnil.

Zmenšený model železniční trati, který je chloubou přerovského nádraží, není možné ani přes obrovský zájem veřejnosti vystavovat častěji.

„Je totiž velmi náročný na obsluhu. V místnosti musí být vždy sedm výpravčích, kteří řídí provoz a každý z nich má na starosti jednu stanici. Příprava kolejiště nám zabrala asi čtrnáct dní,“ řekl.

Zatímco v sobotu a neděli mohly stovky fanoušků železnice obdivovat modely současnosti, příští víkend se ponese v duchu návratu do sedmdesátých let. Přímo před zraky lidí se totiž krajina i se všemi objekty vrátí do dob tuhé normalizace.

„Na kolejích se objeví parní lokomotivy, změní se nápisy na nádraží a objeví se i typické symboly té doby – například trať do Rakouska budou hlídat pohraničníci a na některé budovy se vrátí rudé hvězdy,“ uzavřel.