Mimoúrovňové křížení v Předmostí, zahloubení Mádrova podjezdu a rozšíření Tovární ulice, průpich u nádraží - tyto náročné dopravní akce v příštích letech doslova ochromí Přerov.
Zřejmě nejdéle se bude čekat na zahájení úseku D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, jehož stavbu blokují aktivisté Děti Země.
O tom, v jaké fázi jsou dopravní projekty, informovali ve čtvrtek zástupci města, kraje a Ředitelství silnic a dálnic.
Nejblíže realizaci je podle nich stavba mimoúrovňového křížení v Předmostí a průpichu.
„Překážek na velké dálniční stavbě je vždy podstatně více, než na těch menších. Stavba mimoúrovňového křížení v Předmostí je ve fázi vyhodnocování nabídek a jsme přesvědčeni, že ji v září zahájíme,“ shrnul Martin Smolka, ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic.
Nová estakáda mimoúrovňově překříží železniční trať a přivede auta ve směru od Olomouce do Polní ulice nadjezdem. Řidiči se tak vyhnou věčně ucpanému podjezdu v Předmostí.
Dálnice je možná ještě na roky
Nadějně to podle něj vypadá i se zahájením průpichu, který má zklidnit dopravu u nádraží. Má začínat na křižovatce ulic Komenského, Velké Novosady a Kojetínská, povede přes areál Juty a napojí se na Tovární ulici.
Stavbě ustoupí objekty v areálu Juty a demolici se nevyhnou ani některé budovy v Komenského a Kramářově ulici.
„Máme vykoupeny všechny pozemky a také čtyři obytné domy, které se budou ještě letos demolovat. Zahájení ale musíme rozvážit s ohledem na to, že poběží stavba MÚK v Předmostí. Jde o to, aby se Přerov úplně nezacpal,“ dodal Martin Smolka s tím, že stavba vypukne v příštím roce.
Stavebníci mají na dokončení třicet měsíců, takže by mohl být průpich uvedený do provozu někdy počátkem roku 2021.
Se zahájením úseku D1 mezi Říkovicemi a Přerovem už to tak slibně nevypadá, protože stavbu blokují ekologičtí aktivisté Děti Země.
A ve skluzu je i navazující úsek z Lipníku do Přerova, který firma dokončí až v příštím roce.
„Na stavbě D1 Lipník - Přerov se objevily problémy s geologickými poměry některých mostních objektů, takže nabrala zpoždění. Odhadnout zahájení úseku Říkovice - Přerov je komplikované, protože se Děti Země chystají aktivně vstupovat i do územního řízení. Obstrukce, se kterými se musíme procesně vypořádat, mohou trvat měsíce, ale i roky,“ pokrčil rameny šéf brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.
Kdo by jel do Přerova?
Významnou dopravní akci chystá v Přerově i Olomoucký kraj. A měla by opět pomoci dopravou nejvíce zatíženému okolí nádraží.
„Součástí jihozápadního obchvatu Přerova je zahloubení Mádrova podjezdu a vyvedení dopravy ze silnice I/55 ve směru od Zlína na Kojetín a Tovačov,“ upřesnil Petr Dlabal, vedoucí oddělení dopravy Krajského úřadu v Olomouci.
Tovární ulice u pekárny se rozšíří a bude třípruhová. Akce je nyní ve fázi příprav.
Podle zástupců města čeká Přerov zatěžkávací zkouška.
„Nedovedu si představit, jak to bude ve městě vypadat, když je už teď Přerov neprůjezdný. Kdo by jel do Přerova? Jenom ten, kdo tady bydlí, nebo ten, kdo sem omylem zabloudí,“ shrnul Antonín Prachař, který je zmocněncem města ve věcech dopravních staveb.
Podle něj je nepochopitelné, že stavba dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem dodnes nezačala.
„Největší tragédie je, že někdo umožnil zákony vstoupit komukoliv do územního řízení a napadat správní rozhodnutí. Tento stav zavinil stát a stát by ho měl také napravit,“ kritizoval stávající legislativu Antonín Prachař.