Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo smlouvu se zhotovitelem, kterým je společnost Eurovia. Stavba má výrazně ulevit dopravě u nádraží, kudy denně projíždějí stovky nákladních aut.

 

Takzvaný průpich je součástí vnitřního průtahu městem a má začít na křižovatce ulic Komenského, Velké Novosady a Kojetínská.

Silnice protne areál Juty a napojí se na Tovární ulici u autobusového nádraží. Už před časem musely být kvůli průpichu zbourány některé domy v Komenského a Kramářově ulici.

Začne se bouráním Juty

Rychlým tempem pokračuje i budování mimoúrovňového křížení v Předmostí, které řeší prostor od přivaděče D1, jeho propojení estakádou nad železniční tratí s Polní ulicí, její rozšíření na čtyřpruh a napojení na most Legií. Obě stavby na sebe navazují a už teď je více než jisté, že skončí dříve, než vymodlený úsek dálnice D1 Říkovice - Přerov.

„Smlouva se zhotovitelem průpichu je podepsaná a nyní se zpracovává realizační dokumentace stavby a bližší harmonogram. Dá se předpokládat, že první práce začnou sanací v areálu Juty - některé objekty se zbourají celé, jiné zčásti,“ nastínil ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka. 

Podle něj bude stavba stát 228 milionů korun s DPH, začne přesně 1. listopadu a termínem dokončení je listopad 2022.
Zahájení stavby by v letošním roce nemělo zhoršit dopravní situaci ve městě, která je už tak dost kalamitní. Hlavní objem prací vypukne až v příštím roce.

„Minimálně do jarních měsíců tato investice do dopravy v Přerově nezasáhne, protože v první fázi je v plánu částečná či úplná demolice budov v areálu Juty,“ doplnil vedoucí oddělení dopravy přerovského magistrátu Alexandr Salaba.

Dva roky těžké zkoušky

Zatěžkávací zkouškou pro řidiče i obyvatele města bude příští rok.

„Stavba průpichu měla původně trvat dva a půl roku, je ale zkrácená na dva roky. Přesný harmonogram prací ještě neznáme, protože se s ním zhotovitel teprve seznamuje - až potom informuje město jako účastníka řízení s tím, kudy povedou objízdné trasy,“ zmínil radní pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO).

Podle Alexandra Salaby bude nutné zkoordinovat budování průpichu s ostatními investicemi do dopravy v Přerově.

„Ta koordinace bude podrobná a rozsáhlá - souběžně totiž probíhá také modernizace železničního koridoru a stavba mimoúrovňového křížení v Předmostí - vozidla dodavatelských firem přitom zásobují stavbu poměrně intenzivně,“ řekl.

Ještě letos se má navíc začít stavět okružní křižovatka v Dluhonské ulici a příští rok v květnu je v plánu další - u Lidlu.

„Stále platí, že do Přerova nemohou vjíždět kamiony nad 12 tun. Starostové okolních obcí si ale stěžují na přetíženou nákladní dopravu a doufáme, že ten tlak ustojíme. Dokud nebude vybudován průtah přes areál Juty, měla by zůstat doprava na dálnici,“ soudí.