„Grafici se mohou nechat inspirovat minulostí, současností i budoucností Přerova. Mohou hledat skryté i viditelné symboly, které jsou typické pro naše město. Soutěž pro Přerov za 297 tisíc korun zajišťuje profesionální organizace Czechdesign, která podobnou zakázku realizovala i pro řadu jiných českých a moravských měst,“ přiblížila mluvčí magistrátu Lenka Chalupová.

Není to poprvé, co se Přerov pustil do hledání své vizuální identity. První soutěž byla vyhlášena v roce 2016, ale vítězné logo z ní nevzešlo. Odborná porota tehdy vybírala ze dvou stovek návrhů pět nejlepších a ocenila pouze druhé a třetí místo. O návrzích hlasovala i veřejnost.

Přerov vybírá nové logo – finálové návrhy
Nové logo pro Přerov: tady jsou finalisté, který se vám líbí?

K nejúspěšnějším patřily před osmi lety návrhy, které odkazovaly na minulost města. Zaujal třeba redesign erbu města nebo návrh se symbolikou zubra, který je chápán jako tradiční znak Přerova.

Zastupitelé v minulých letech opakovaně upozorňovali na to, že městu chybí jednotný vizuální styl, který nebude jen součástí korespondence, ale měl by se propsat i do jiných oblastí. Prvky nového vizuálního stylu by se měly stát i součástí nové budovy magistrátu, která se nyní buduje na Masarykově náměstí. Logo bude na plakátech, reklamních předmětech a graficky zvýrazní i měsíčník Přerovské listy.

Proměnou projdou také webové stránky města a postupně se nový grafický prvek promítne i do navigačního systému magistrátních budov nebo uličních informačních směrovek.

Konstrukce chmelnic, které loni v srpnu strhla vichřice, obnovují v těchto dnech v Kokorách. Naplno už běží také jarní práce.
Chmelnice v Kokorách, které loni strhla vichřice, obnovují odborníci z Žatce

„Jednotný vizuální styl je obecně způsobem komunikace města s veřejností, obchodními partnery i pracovníky uvnitř organizace. My jsme v tomto ohledu několik let váhali a prezentovali se směrem ven pouze historickým znakem města. Záměr nové vizuální identity považuji za důležitý krok směrem k moderní prezentaci. Těším se proto na práci grafiků, kteří Přerovu pomohou nalézt novou vizuální tvář,“ shrnul primátor města Petr Vrána.

Vítězný návrh chce město vybrat do konce roku

Podoba nové vizuální identity vyjde z designérské soutěže pořádané organizací Czechdesign. Soutěž proběhne jako uzavřená, dvoufázová a neanonymní. Do první fáze bude vyzváno pět účastníků, kteří budou vybráni na základě odborného posouzení předložených portfolií. Soutěžní podmínky budou vyzvaným účastníkům zadány v červenci a výsledky soutěže zveřejněny na konci letošního roku.

„Všichni účastníci obdrží skicovné. V prvním kole to bude 25 tisíc korun bez DPH a ve druhém pak 10 tisíc korun bez DPH. Autor vítězného návrhu následně získá zakázku na zpracování grafického manuálu, na kterém bude pracovat a realizovat konkrétní výstupy několik měsíců. Předpokládaná hodnota je 550 tisíc korun bez DPH,“ upřesnila marketérka magistrátu Jana Pivodová. Vítěze vybere porota složená ze tří nezávislých odborníků nominovaných organizací Czechdesign a dvou zástupců města.

Smuteční síň na Městském hřbitově v Přerově čeká rekonstrukce.
Rekonstrukce smuteční síně na přerovském hřbitově začne už letos

„Naším cílem je pomoci Přerovu najít jedinečný vizuální styl, který bude reprezentovat jeho historii a charakter. Jako organizace poskytujeme odbornou podporu při přípravě soutěžní dokumentace a zajišťujeme transparentní průběh soutěže. Věříme, že se díky procesu profesionálně vedené designérské soutěže podaří nalézt vizuální identitu, která nejen osloví občany, ale přispěje také k dalšímu rozvoji města,“ nastínila ředitelka organizace Czechdesign Jana Vinšová.

Jednotný vizuální styl má dnes celá řada českých a moravských měst. Přerov své logo stále nemá, takže město reprezentuje znak s věžemi a zubří hlavou, který je odkazem na historii města.