Stavební úpravy včetně vybavení přišly na devět milionů korun. Lidé mohou u pokladny uhradit i poplatky.

Stěhování agend, které ještě donedávna sídlily v budově bývalého Emosu na Masarykově náměstí, bylo podle vedení radnice nutné. „Abychom měli šanci dosáhnout na dotaci na rekonstrukci brownfieldu, bylo nutné budovu na Masarykově náměstí vyklidit,“ vysvětlil přerovský primátor Petr Vrána (ANO).

Náklady na stavební úpravy a vybavení prostor v Pasáži se vyšplhaly na 9 milionů korun. „Jedná se o agendu ministerstva vnitra, která má své standardy, a ty nejsou zrovna nejlevnější. Zjistili jsme navíc, že jsou problémy s rozvody elektřiny a plynu, takže jsme je museli vyměnit,“ řekl primátor. Obyvatelé Přerova podle něj ocení lepší dostupnost. „Přístup je nyní bezbariérový,“ dodal.

Vítězný návrh nového vzhledu administrativní budovy na Masarykově náměstí v Přerově - 1. místo - Anagram&Gruppa - Marina Kounavi, Anne-Sereine Tremblay, Jan Kudlička (Barcelona a Rotterdam, Španělsko a Nizozemsko).
Úředníky čeká už brzy akce 'kulový blesk'. Vyřízení občanky a pasu neodkládejte

Požadavky ministerstva vnitra na to, jak mají nové přepážkové prostory pro úředníky vypadat, byly poměrně striktní. „Museli jsme splnit bezpečnostní standardy ministerstva, což zahrnovalo nejen instalaci elektronického zabezpečovacího zařízení. Prostory, ve kterých se vykonává dokladová agenda, bylo nutné oddělit mříží od těch, kde se řeší řidičské průkazy a vozidla. Museli jsme také vyhovět technickým požadavkům na vzhled a funkčnost fotobuněk - od rozměrů přes vnitřní a vnější barvy až po vybavení včetně stoliček pro malé děti,“ vyjmenoval vedoucí odboru vnitřní správy magistrátu Petr Karola.

Kolemjdoucí změny poznají už na první pohled. „Někoho možná udiví, že jsou okna do poloviny své výše zatřená. Ochrana osobních údajů byla ale ze strany ministerstva vnitra jedním ze základních požadavků,“ zdůvodnil.

Přepážky i pokladna

Přepážkový provoz začne fungovat po dvoutýdenní odmlce způsobené stěhováním v pondělí 3. dubna, a to úderem osmé hodiny.

K dispozici je opět objednávkový systém a stále platí, že v pondělí a ve středu budou obsluhováni jak příchozí, tak objednaní klienti. Naproti tomu v úterý, ve čtvrtek a v pátek budou žadatelé obslouženi pouze po předchozím objednání.

„Pro občanky a pasy slouží čtyři přepážky, z toho tři na nabírání žádostí a jedno okénko na výdej, který je společný jak pro cestovní pasy, tak i občanské průkazy. Pro registr vozidel je vyhrazeno pět přepážek, pro registr řidičů dvě,“ upřesnila Jitka Kočicová z přerovského magistrátu, která má tyto agendy na starosti.

Do prostor Výstavní síně Pasáž se přesunou úředníci přerovského magistrátu
Občanky, pasy i řidičáky se z EMOSu přesunou do Pasáže

Na novém pracovišti mohou lidé zaplatit i poplatek za psa nebo popelnice.

„Novinkou je, že i lidé, kteří přijdou jen na pokladnu, se na místě přihlásí přes systém, přičemž klienti z přepážek budou systémem upřednostněni. K dispozici je i platbomat, u kterého byla vyměněna čtečka, tudíž lze platit správní poplatky bankovní kartou na základě QR kódu, který občan obdrží na přepážce,“ informovala Jitka Kočicová.

U vchodu je navíc recepce pro případ, že by si občané s něčím nevěděli rady. Na původní pracoviště v budově bývalého Emosu přišlo podle Kočicové ve vytížených úředních dnech vyřídit své záležitosti až čtyři sta lidí.

Výstavní síň Pasáž v Přerově se po desetileté činnosti rozloučila se svými příznivci a návštěvníky.
Přerovská Pasáž se rozloučila se svými příznivci

Klientům bude v Pasáži k dispozici osmnáct úředníků, vydávajících občanské průkazy, pasy, řešící registr vozidel a registr řidičů.

Úředníci, kteří mají na starosti úsek dopravních přestupků, silničního správního úřadu a dopravního úřadu, jsou už od konce února na adrese Smetanova 7 a Smetanova 7a. Také oni budou na provizorním pracovišti až do roku 2026, kdy by měla být nemovitost na náměstí T. G. Masaryka 16 kompletně opravena a předána k užívání.