Na problém upozornil jeden z obyvatel města Michael Fuksa, který čte pozorně úřední desky magistrátu.

„Přišel jsem na to jen náhodnou, když jsem si přečetl veřejnou vyhlášku města. Nechápu, proč to lidem nikdo neřekl dříve. Měli přece zveřejnit celý záměr, říct, proč se přechod ruší, a vysvětlit, jaká za něj bude náhrada," nechápe.

„Jakmile se silnice rozšíří, nahradí klasický přechod místo pro přecházení. V projektu zůstaly zachovány pouze schody ke zúženému pásu u samoobsluhy, ale lidé budou mít podle mě nutkání chodit tudy postaru. Hrozí tedy, že řidičům vběhnou do silnice," obává se.

Přechod pro chodce u samoobsluhy je přitom hojně využívaný, protože je pro obyvatele této části města nejkratší spojnicí do centra. Někteří lidé sice riskují a přebíhají přes cestu už teď, ale většina je ukázněná a nedokáže si představit, že by zmizel.

Stavební práce na rozšiřování Palackého ulice v Přerově

Stavební práce na rozšiřování Palackého ulice v Přerově. Foto: DENÍK/Petra Poláková-Uvírová

„Zrušit přechod je nesmysl. Nevyužívají ho jen obyvatelé panelových domů, ale také studenti ze středních škol. Nedovedu si představit, jak se teď dostaneme do města. To musíme až na přechod ke spořitelně?," namítla mladá maminka z Přerova.

Jenže skutečnost možná ještě předčí očekávání. Přerované podle zástupců vedení města nepřijdou jen o přechod u samoobsluhy, ale hrozí, že bude zrušený i přechod, kterým se dostávají z Bratrské ulice k prodejně pekárny Racek.

Přechod u spořitelny je v jednání

„Problém je v tom, že bude mít silnice po rozšíření zcela jiné parametry. Aby zde mohl být přechod, nesmí být mezi obrubníky více jak sedm metrů. Dotkne se to přechodu u samoobsluhy, a pak také u prodejny Racek. O přechodu u spořitelny zatím jednáme. Řešili jsme, že by se chodník v této části rozšířil směrem do silnice, a tím by se vozovka zúžila na sedm metrů," nastínil řešení náměstek přerovského primátora Pavel Košutek (ANO).

Navýšení dopravy?

Rozšíření Palackého ulice kritizovali na svém nedávném zasedání také někteří zastupitelé, kteří mají obavy ze zvýšené dopravní zátěže při projíždění aut do 3,5 tun v obou směrech. Už za současného provozu patří totiž ulice k nejfrekvento­vanějším ve městě.

„Bude to mít za následek koncentraci dopravy do jednoho místa a vznikne něco jako přerovská severojižní magistrála. V době, kdy je trend vyvést dopravu ven z města, tak dojde k pravému opaku," vyjádřil svůj názor na zobousměrnění zastupitel Jiří Lapáček (KDU-ČSL).

Šéf krajské správy Ředitelství silnic a dálnic v Olomouci Martin Smolka už při zahájení stavby ujišťoval, že by se hlučnost neměla zvýšit. „Zmírnit hlukovou zátěž by měl tichý asfalt," řekl. Stanovisko zástupců ŘSD ke zrušení přechodů se ale v úterý nepodařilo získat. Rozšíření Palackého ulice má být hotové koncem června.