Proč brzdit?

Řidiči už mají zřejmě dost postávání v kolonách na křižovatkách, a když už můžou projet Přerovem bez nepříjemné zastávky, tak si to užívají. O tom jsme se na vlastní kůži přesvědčili ve čtvrtek odpoledne, kdy jsme postávali u přechodu pro chodce v blízkosti ubytovny Chemik.

Kamiony a nákladní auta, řítící se ve směru od ulice Tržní, mají problém přibrzdit a mnozí šoféři se tváří, že je chodci docela obtěžují. Proč by taky ne? U přechodu chybějí semafory, což je logické, protože jsou opodál, a brzdily by už tak dost zoufalou dopravu. „Nejsou tu semafory, tak proč brzdit, když můžu nahnat minuty?," zarazil mě přístup jednoho z šoférů.

Horší je to ale pro chodce, kteří se pokoušejí dostat z jednoho břehu na druhý. „Když auto zastaví v jednom pruhu, nevidím, co se děje ve druhém. Nejhorší to musí být pro staré lidi nebo maminky s dětmi," pokrčila rameny Jana Moravcová z Přerova.

„Jedou tak rychle, že musím být pořád ve střehu. Na co je tam ten ostrůvek? Je zbytečný a člověka spíše mate. Když na něm stojíte a z obou stran sviští kamiony, je to hodně nepříjemný pocit," svěřil se další z kolemjdoucích Josef Zedek.

Problémový přechod pro chodce v blízkosti ubytovny Chemik v ulici Velké Novosady v Přerově

Místo je přitom pro řadu Přerovanů strategické – když se chtějí dostat z nábřeží PFB nebo Edvarda Beneše k supermarketu Tesco, tak jinou možnost nemají. Zkoušíme se projít přes přechod a jsme rádi, že nám slouží nohy. Pro důchodce a imobilní občany by bylo možná vhodné vybudovat raději U-bahn, jaký mají v Berlíně. Hazardují totiž se svým životem. I přes úskalí tohoto místa se ale najdou cyklisté, kteří se s tím „nemazlí". Na některé z nich, kteří vyjíždějí ve směru od Tesca a na přechodu ani nesesednou z kola, troubí zoufalí řidiči.

Nejvíc nehod: v pondělí

Podle zástupce vedoucího Dopravního inspektorátu v Přerově Petra Vařechy došlo jen loni v úseku Velké Novosady – Tržní k jedenácti nehodám. „Je to z pohledu nehodovosti v Přerově nejhorší místo. Loni naštěstí k úmrtí nedošlo, ale jedna osoba se zranila těžce, další čtyři lehce," řekl.

Dopravní policisté také vysledovali, že nejvíce nehod – celkem čtyři – připadlo na pondělí. Dalším „černým" dnem byl pak čtvrtek, kdy došlo ke třem kolizím. Ve středu to byla „pouze" jedna a stejně milosrdné byly i víkendy.

Problémový přechod pro chodce v blízkosti ubytovny Chemik v ulici Velké Novosady v Přerově

„Nejčastější příčinou je nesprávný způsob jízdy, to znamená nedobrzdění, nedodržení bezpečné vzdálenosti. Řada šoférů také za jízdy telefonuje a nevěnuje se řízení, nebo předjíždějí v místech, kde nemají," zhodnotil Petr Vařecha. Deset z celkových jedenácti loňských nehod má na svědomí nesprávný způsob jízdy, jednu pak nedání přednosti.

Posledními „oběťmi" tohoto místa se staly tento týden v úterý dvě seniorky ve věku 75 a 89 let, které cestovaly v autobuse městské hromadné dopravy. Doplatily na hustý provoz a fakt, že přímo před kolonu vozidel vstoupil nezodpovědný chodec.

„Řidič autobusu prudce brzdil, aby zabránil střetu. Na to ale doplatily seniorky, které při tomto manévru upadly na zem," vylíčila přerovská policejní mluvčí Miluše Zajícová.

Pětasedmdesátiletá žena má zlomeninu s dobou léčení na šest týdnů, devětaosmdesátiletá důchodkyně vyvázla s úrazem hlavy. Obě mají navíc zážitek z cestování po Přerově, na který hned tak nezapomenou. Případ stále není uzavřen a míru zavinění teď zjišťuje policie.

Další nonsens: „prázdná" křižovatka

Kdo by si myslel, že po zvládnutí nelehkého úseku od ulice Velké Novosady po most Legií je z nejhoršího venku, ten by se přepočítal. S trochou černého humoru by se dalo říci, že pravá „zábava" ještě ani nezačala. Z nabídky riskantních úseků si totiž můžete vybrat. Nebezpečný je třeba výjezd od supermarketu Tesco vlevo na ulici Tržní. Značení na semaforech tu kvůli plynulosti silničního provozu ukazuje stále oranžově, což je pro auta, odbočující z vedlejší cesty na hlavní velmi problematické. Většinou se tu dost načekají, než můžou bezpečně odbočit.

Záludný je i výjezd z nábřeží Protifašistických bojovníků vlevo na Velké Novosady. „Je to tu nepřehledné a tedy i nebezpečné. Třeba, když chci odbočit z nábřeží na hlavní, tak je přes železné hrazení uprostřed mostu Legií špatně vidět," uvedl jeden přerovských řidičů Jaromír Mašl.

„Tady pomůže jen obchvat. Však si spočítejte, kolik aut tu projede. O to je to tu nebezpečnější," do­dal.

„Určitě by pomohly semafory, ale zase by se tu zbrzdil provoz. Značení se tu asi moc zlepšit nedá. Je tu prostě velký šrumec a některá auta jezdí velmi rychle," řekl Petr Šetina z Hranic.

Největší strach ale musí zákonitě přijít na křižovatce, kterou jsme pracovně nazvali jako „prázdná".

Nebezpečná křižovatka ulic Tržní – Polní – Dluhonská v Přerově se snad brzy dočká nového dopravního řešení. Chybějí zde semafory i přechody pro chodce

Křižovatka Tržní – Polní – Dluhonská

Křižovatka Tržní – Polní – Dluhonská připomíná křižovatku spíše vzdáleně. I přes hustý provoz v několika směrech tu není jediný semafor, takže auta mají problémy při odbočování z vedlejší cesty na hlavní. Chodcům zase chybí přechod. Svou velikostí a hustotou provozu by si přitom zasloužila minimálně rondel.

Pod koly osobního auta málem skončil pes, kterého vede na vodítku jeho majitelka Zdenka Dočkalová. „Není tu nic. Jeden přechod je na světelné křižovatce u elektrárny a pak jsou pruhy až u Baumaxu," řekla. Starší muž, který si vyrazil i s kolem ve směru od Dluhonské, stojí na jednom místě asi čtvrt hodiny, jakoby zkameněl.

Kdy se postaví rondel?

Město usiluje o změnu řešení na křižovatce Tržní – Polní – Dluhonská už delší dobu. Teprve letos ale přišly první optimistické zprávy. „V úseku bude ve směru od mostu Legií čtyřproudá komunikace, která vyústí v mimoúrovňové křížení, a pak se napojí na dálnici. Na křižovatce ulic Tržní, Polní a Dluhonská bude kruhový objezd," shrnul mluvčí přerovského magistrátu Bohuslav Přidal.

Pokud všechno dobře půjde, měla by se začít stavět už v příštím roce také mimoúrovňová křižovatka v Předmostí. „Doprava od Olomouce díky ní povede i mimo podjezd v Předmostí a estakáda nad železnicí napojí auta přímo na ulici Polní. Hlavní trasa tedy povede mimo tuto křižovatku," vysvětlil již dříve František Zlámal z odboru koncepce a strategického rozvoje přerovského magistrátu. Na zahájení stavby jsou již vyčleněny prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury a Ředitelství silnic a dálnic už rozbíhá majetkoprávní přípravu.

Na mimoúrovňové křížení v Předmostí má navázat právě výstavba okružní křižovatky ulic Tržní, Polní a Dluhonská, již zajišťuje Olomoucký kraj.